Auteur Topic: "dommer" na chemo enz???  (gelezen 9359 keer)

marianneT

• Bekijk profiel
"dommer" na chemo enz???
« Gepost op: februari 05, 2008, 22:13:21 pm »
Hey,

Sinds men in augustus 2006 borstkanker heeft vastgesteld, ben ik niet meer gaan werken.

Mijn behandeling bestond uit chemo, amputatie, bestraling, terug chemo,wegnemen van bovenkwab linker long (er werd gevreesd voor uitzaaiingen in de longen, bleken gelukkig littekens van de bestraling), preventieve amputatie andere borst +plaatsen expanders.

De laatste tijd heb ik het gevoel dat ik "dommer" geworden ben dan vroeger.... Ik snap niet onmiddellijk wat mensen bedoelen, geef complimentjes over kledingstukken die ik zelf cadeau heb gedaan en dat niet meer weet. Het is net of ik van een andere planeet kom! Mijn geheugen is een zeef en ik ben steeds doodmoe.

Net voor ik de diagnose  borstkanker kreeg, had ik een nieuwe job gevonden. Ik ben er nooit kunnen starten.  Als ik terug aan de slag mag, moet ik dus opnieuw op zoek. In het verleden is dat nooit een probleem geweest. Nu heb ik het gevoel dat ik helemaal niet meer pas op de arbeidsmarkt, dat ik niets te bieden heb. Het lijkt net of de mensen steeds praten over dingen waar ik niets van afweet en of ik er geen mening of commentaar over heb.

Is er nog iemand die dit erkent?

Groetjes,

Marianne
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2008, 22:13:49 pm door marianneT »

gerda_s

• Bekijk profiel
Re:"dommer" na chemo enz???
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2008, 22:16:06 pm »
Jep, ik herken dat...

Gerda

Adelheid

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2008, 09:44:54 am »
Hallo Marianne,
Als ik in Leuven met je praatte, had ik zeker niet de indruk dat je 'dom' was, hoor. Maar anderhalf jaar thuiszitten en ziek zijn is niet niks. Soms heb ik nu al de indruk dat ik moeite heb om dingen te onthouden, zoals namen. Je hersenen hebben dan ook een tijdje vrijaf gekregen en zijn in slaap gesukkeld. Misschien moeten we als extra therapie allemaal sudoku's oplossen (ik ben daar trouwens bijzonder slecht in, nu al). Het zal niet gemakkelijk zijn om terug een nieuwe job te vinden, maar volg je hart maar,. Je had toch plannen dacht ik om een nieuwe richting uit te gaan?
Mijn chemo zit er ondertussen ook op. Morgen scans en voorbereidende onderzoeken voor de operatie, bah. Ik hoop altijd zo dat ze niets extra's vinden.
Groetjes,
Heidi

Eve

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2008, 10:49:15 am »
Eigenlijk klopt dat wel een beetje.
Met de chemo worden alle nieuw-delende cellen stukgemaakt waaronder ook haarcellen en hersencellen.
Dus eigenlijk is het normaal dat je minder kan onthouden.
Vroeger had ik geen agenda nodig daar ik alles zo kon onthouden maar nu vergeet ik het als ik het niet opschrijf en dan mag ik niet vergeten in mijn agenda te kijken hé. Vorige week ben ik een afspraak bij Kind en Gezin vergeten wat me nog nooit overkomen was. In begin van het schooljaar was ik zelfs vergeten naar de info-avond van het klasje van één van mijn zoontjes te aan, en noem maar op ...
Maar door opnieuw te gaan werken, worden mijn hersencellen terug getraind en gaat het terug een stuk beter. Dus er is hoop ! Begin alvast met de sudoko's :-) of een kruiswoordraadsel !

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2008, 14:35:49 pm »
.....Maar door opnieuw te gaan werken, worden mijn hersencellen terug getraind en gaat het terug een stuk beter. Dus er is hoop ! Begin alvast met de sudoko's :-) of een kruiswoordraadsel !
--------------

Beste Eve,

Ik denk dat dit niet alléén na chemo voorkomt...
Ik heb bestralingen gehad en een "hormonenkuur ofte chemische castratie) en ik had lange tijd daarna, nog de indruk dat ik "geleefd werd.".
Ik heb mij indertijd zelfs laten testen om te horen of ik géén altheimer had..Zo vergeetachtig en verward kon ik soms zijn....Maar de pshycholoog  vertelde me dat er niets aan de hand was...Dat ik enkel mijn hersenen wat moest activeren, door zoals gij schrijft, kruiswoordraadsel enz..op te lossen.
Langzaam begonnen de betere dagen de bovenhand te krijgen en
nu heb ik   terug  een mijn " goed "geheugen, die ik vroeger had.
Het is inderdaad een feit, dat niet alléén" kankercellen "worden verwijderd, maar ook "gezonde"; maar die halen dan  uiteindelijk wéér de bovenhand en langzaam maar zeker, hersteld men!

Daniël

Lemuurtje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2008, 17:42:38 pm »
Dag Marianne,

Ik zag je ook in Leuven en vond jou toch ook bij de pinken. Zelf was ik bang voor de achteruitgang van mijn geheugen en ben ik preventief mijn hersentjes gaan trainen met de braintrainer van Nintendo waar ook heel wat Sudoku's op staan. Ik doe dat graag en ben blij te horen dat dit misschien wel helpt.

Ik heb de indruk dat ik niet sneller vergeet, maar de echte test zal voor mij pas binnen enkele maanden zijn, als ik terug normaal moet gaan leven en gaan werken.

Wat ik wel heb is dat ik soms wekenlang helemaal geen zin heb om me thuis met facturen bezig te houden en dingen uit te pluizen en te ordenen (administratie).

Vergeet ook niet dat als je moe bent, je hersenen dat ook zijn. Probeer voldoende te rusten.

Groetjes,
Sabine

md

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2008, 20:07:23 pm »
Hallo marianne,

Ik herken heel goed jou verhaal hier. Ik had ook veel last van vergeten en had ook concentratiestoornissen. Iedereen zei toen tegen me dat dat normaal was, dat ik moe was en dat het daar een gevolg van was. Maar ik wist dat dat niet alleen de oorzaak kon zijn. Toen er in een inloophuis van de kankerliga een infonamiddag werd gegeven ivm geheugen- en concentratiestoornissen ten gevolge van chemo ben ik daar ook naar toe geweest. En inderdaad, bij sommige mensen komt dit zeker voor. Het heeft te maken met het korte termijngeheugen. Hoe het juist komt weten ze nog niet goed ,maar dat dit probleem bestaat is wel zeker. Ik moest echt alles opschrijven om niks te vergeten. Ook in mijn dagelijkse bezigheden had ik problemen (het strijkijzer laten opstaan, eten laten aanbranden) dingen die ik vroeger helemaal niet deed. Ik moest me ook een agenda aanschaffen. Maar te weten dat dit niet abnormaal was en dat ik er niet alleen mee zat gaf me toch moed. Een oplossing was er blijkbaar niet echt, en dit kan ook wel een paar jaar duren. Ondertussen ben ik ook terug beginnen werken (administratief werk). Ik was anderhalf jaar thuis geweest en was echt wel benieuwd (bang) of ik alles nog zou kunnen. Al het werk dat hetzelfde was gebleven kon ik nog zeer goed(zelfs codes, nrs kende ik nog goed) maar met nieuwe dingen gaat het moeilijker. Het kost me veel meer moeite om iets nieuws te leren, te onthouden, me te concentreren. Maar ik pas me aan en schrijf alles op, overloop het een keer meer en vooral ik pobeer me er bij neer te leggen dat het allemaal niet zo snel meer gaat. En ik krijg ook begrip van mijn collega's. Ik ben voor hen niet meer de collega die alles uit haar hoofd wist en waar ze alles aan konden vragen. Mijn mannelijke collega's lachen er soms mee en zeggen dan dat ik nu één van hen ben. Ik kan geen 2 dingen meer tegelijk en kan niet alles meer onthouden, typisch mannelijk (sorry voor de heren hier). Het is inderdaad soms vervelend maar als je weet dat het zo is en als je wat begrip heb van de mensen om je heen, lukt het wel.

Nog veel sterkte en groetjes
Martine

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2008, 20:21:37 pm »
Hallo marianne,
..... Maar ik wist dat dat niet alleen de oorzaak kon zijn.  Een oplossing was er blijkbaar niet echt, en dit kan ook wel een paar jaar duren.   Ik kan geen 2 dingen meer tegelijk en kan niet alles meer onthouden, typisch mannelijk (sorry voor de heren hier). Het is inderdaad soms vervelend maar als je weet dat het zo is en als je wat begrip heb van de mensen om je heen, lukt het wel.

Nog veel sterkte en groetjes
Martine

Beste Martine,
Zoals ik hier schreef, ook ik heb deze "vergetelheden en verwartheden meegemaakt...Maar ik heb GEEN CHEMO GEKREGEN..
Ik denk dat dit misschien wel te wijten is aan het feit dat men ook moe kan zijn na de bestralingen....Ik heb er eigenlijk nooit een verklaring voor gekregen???

Maar nu is alles terug OK, en ja, er moeten altijd uitzondringen zijn op de regel hé (grapje)
Ik ben een man, en toch kan ik zelf méér dan 2 dingen te gelijk doen...
Mischien dat de andere mannen zich ook aangesproken voelen om hier
jouw "bedenkingen" te weerleggen (Men moet toch ook nog eens kunnen lachen hé...er is immers al méér dan genoeg miserie op deze wereld)

groetjes,

Daniël

md

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2008, 20:31:08 pm »
Oeioei, seffens krijg ik hier al de mannen op mijn kap!  
Wel knap dat jij wel 2 dingen tegelijk kan. Mijn man zegt altijd dat hij dat niet kan, maar misschien is dat maar een uitvlucht om geen 2 dingen te moeten doen!

Martine,

ps: een beetje humor doet inderdaad goed.

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2008, 20:42:38 pm »
Beste mannen...

Ik moet eigenlijk al direct terugkomen op mijn woorden, want mijn vrouw heeft dat hier nu ook gelezen en zegt nu,
vanaf morgen moogt gij den hof doen en kuisen (terug grapje) hoor.
Want wij doen altijd alles samen ;) ;)

Daniël

hildeke

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2008, 22:30:30 pm »
Marianne,

Ik heb ook zo een tijdje rondgelopen of niks mij intresseerde en of ik niks kon. Maar dat is eigenlijk omdat je een beetje depresief bent. Mijn dokter zei dat,dat zeker niet abnormaal is, je hoofd zit vol met zorgen  van wat geweest is en wat komen gaat je zou van minder je concentratie verliezen.
Geef alles wat tijd en probeer eerst je leven op een zo aangename manier mogelijk terug op de rails te krijgen.
Eenmaal je je goed organiseerd komt die job van zelf en zal je zien dat je helemaal niet dom bent. Zet dat maar snel uit je hoofdje ;)
Praat er zeker eens over met je huisarts.
Ik heb hiervoor een tijdje natuurlijke pillen geslikt die mij meer energie gaven en ze hebben nog geholpen ook.

Hou je sterk  en probeer positief te denken

Hilde

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2008, 16:58:11 pm »
Zowel de chemo als radiotherapie hebben volgens mij een invloed hierop. Maar alles hangt natuurlijk weer van persoon tot persoon af hé. Ook mijn vrouwtje had hiervan last.

@ Daniel : Wacht maar tot in de lente voor die tuinarbeid. Dat belooft  ;D

@ Martin : Van jou aanvaard ik die uitspraak  ::)

Groetjes, Steven

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2008, 18:37:30 pm »
---

Hey Bostie,

Heb ondertussen alle berichten eens nagelezen, want deze namiddag hadden wij (mijn vrouwtje en ik dus) het al geweldig druk in den hof...
Maar van tuinarbeid, hebben  wij, génen schrik hoor...
Dit is immers een perfecte therapie, die ik aan iederéén kan aanraden...
En bij ons in Herk, hebben wij "zware" grond, en daarvan...
ja daar kweek je terug spieren van hé....
Ik heb een grote tuin...( + 1000m2) en eens je zulke tuin wilt "onderhouden" mag je niet bang zijn van wat tuinarbeid...
Ik weet niet, beste Bostie, maar als je zelf géén tuin hebt, kan je misschien iemand in jouw buurt helpen, die door omstandigheden (kanker bv.) (voorlopig) géén tuinwerk mag of kan verrichten...
vrijwilligers worden immers overal met "open armen" ontvangen..
Of anders, als je werkelijk al jouw energie niet kwijt kan...
Je mag altijd bij mij een handje toesteken hoor....
Werk genoeg, en dan heb ik wéér wat méér tijd om hier op het forum
"onder vrienden" te kunnen zijn...

groetjes,
Daniël

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2008, 19:33:58 pm »
Hey Daniel,

Als alleenstaande vader met 2 kleine meisjes heb ik zo al de handen vol voor het reilen en zeilen in huis. We hebben een kleine tuin en enkele kippen, en meer hoeft dat echt niet te zijn hoor. Mijn werkkledij is wel 'groen' maar mijn vingers niet zo  ;D.
Ik geloof je vrij dat dit een therapeutische werking op de mens kan hebben. Het vertoeven alleen al in de natuur...

Groetjes, Steven

LLDM

• Bekijk profiel
geheugen- en concentratiestoornissen (ivm the 'chemobrain')
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2008, 20:41:42 pm »
Ja Marianne,
voor velen zeer herkenbaar.
Kijk eens hier op home, Patiënten, Patiënten vertellen en dan bij het tijdschrift Leven nr 29, jan 2006.
Ofwel de homepagina hier en dan op het tijdschrift Leven klikken en dan naar nr 29 zoeken, dan kan je daar een artikel lezen en tips erover.
Ik ging ook naar het inloophuis en hoorde daar dat als studies met borstkankerpatiënten bewezen hadden dat je last kan hebben van een "chemobrain" na bepaalde chemo. Ik heb Kahler en van mij is het ook mijn werkgeheugen dat aangetast is. Op mijn vraag of het van mijn chemo kan zijn en daarbij de hoge dosis melfalan en dan een stamceltransplantatie kreeg ik het antwoord dat daar nog geen studies van bestonden en dat het kon dat het niet enkel + plus + kon zijn maar dat het ook exponentieel kon werken. En dat is wat die leukemiepatiënte in dat artikel wellicht ook ondervonden heeft. Moet wel zeggen dat een aantal mensen die prof die uitleg kwam geven helemaal niet sympathiek vonden. Hij leek zich niet zo goed in te leven in de patiënten en sommigen voelden zich niet begrepen in hun vragen. Maar de onderzoeksresultaten zijn er dus wel wat borstkankerpatiënten betreft.