Auteur Topic: veranderd sinds de operatie ...  (gelezen 1811 keer)

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
veranderd sinds de operatie ...
« Gepost op: januari 28, 2008, 09:14:21 am »
Hallo allemaal !

Van de week was het ouderavond, voor het klasje van Lotte. En ja, de juf bevestigde wat ik al langer had opgemerkt : Lotte is sinds haar operatie erg veranderd. Ze is schuw geworden, veel stiller in de klas. Vroeger was ze haantje-de-voorste, nu blijft ze liever op de achtergrond. Het babbelkousje van weleer is heel stil geworden. Soms moest de juf de bankjes eens van elkaar schuiven, omdat Lotte graag eens een gezellige babbel maakte met haar buurmeisje/jongen, maar nu is ze heel rustig.
Mij valt het vooral op dat ze geen contact wil met volwassenen. Er zijn maar zes volwassenen waar ze zich goed bij voelt, mama en papa en de grootouders. Als ik aan de schoolpoort met een mama sta te praten, blijft Lotte staan en doet ze teken dat ik moet komen. Kom ik in de winkel iemand tegen en maak ik er een praatje mee, kruipt ze weg onder mijn jas. Of ze staart naar de grond. Maar, ze zal niets zeggen, en geen oogcontact hebben.
Met kindjes heeft ze minder problemen, ze had zelf gevraagd om terug naar de turnclub te gaan en om terug naar de jeugdbeweging te gaan. Dat gaat goed, zolang de leiding zich maar niet te veel met haar bezig houdt. In school wil ze soms ook wel dat de kindjes haar eens alleen op een bankje laten zitten, soms is ze die aandacht ook wel beu. Maar ze is nu een beetje de N°1, ze willen allemaal met haar spelen en haar ooglapjes vinden ze de max.
Zelfs bij mijn beste vriendinnen, waar Lotte veel ging spelen en bleef logeren, kruipt ze in elkaar. Als die op eens een koffie komen drinken, kruipt Lotte weg met haar gameboy en is ze van de wereld.

Soms twijfel ik of ik met Lotte niet eens een keertje naar de kinderpsychologe zou gaan, die twee kennen elkaar al van vroeger. Maar, dan rakel ik alles weer op, en voor Lotte is het hoofdstuk een beetje afgesloten. Ze weet wel dat ze terug op controle moet, maar daar maakt ze zich geen zorgen over.

Ook heeft ze last van nachtmerries. Bijna iedere nacht wordt ze wakker, soms al gillend. Ze is heel bang, ik denk dat ze instinctiefmatig aanvoelt dat er iets is, waar ze bang van moet zijn.

Er is wel een pluspunt wat school betreft: de concentratie is veel beter en haar geschrift is veel ordelijker. In alles is ze ordelijker.

Ik kan best begrijpen dat een dergelijke ingreep voor een kind heel moeilijk te plaatsen is, zeker omdat er volgens haar geen reden was voor die ingreep. Een bolletje in mijn hoofd, ik had daar toch geen last van? Maar soms mis ik de Lotte van vroeger, het vrolijke, goedlachse meisje…

Lieve knuffels,

Katrien

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:veranderd sinds de operatie ...
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2008, 18:10:38 pm »
Hey Katrien,

Soms twijfel ik of ik met Lotte niet eens een keertje naar de kinderpsychologe zou gaan, die twee kennen elkaar al van vroeger. Maar, dan rakel ik alles weer op, en voor Lotte is het hoofdstuk een beetje afgesloten.

Ik denk net dat dit hoofdstuk voor Lotte helemaal niet is afgesloten. De kinderpsychologe is de best aangewezen persoon om Lotte hierbij te helpen. Misschien neem je best eens op voorhand contact met haar op, zonder Lotte daar direct bij te betrekken. Spreek haar ook aan over die vrees die je hebt om alles weer op te rakelen.
Volgens mij besef je dat zelf ook wel en zoek je enkel bevestiging van je vermoedens. Bij deze  ;). Zeker aan te raden om haar te contacteren!!

Groetjes, Steven