Auteur Topic: Teelbalkanker  (gelezen 2962 keer)

Pluk

• Gast
Teelbalkanker
« Gepost op: januari 21, 2008, 15:57:41 pm »
Hallo,

Vorige week (15 januari) werd mijn vriend die 16 jaar is (wat ik ook ben) geopereerd aan zijn teelbal. We kregen toen te horen dat ze meteen de hele teelbal hadden weggehaald omdat het teelbalkanker is.
Vandaag is hij een scan gaan laten maken, om te kijken of hij uitzaaiingen heeft. Blijkbaar kon de dokter hem al vertellen dat de scan goed uitzag, en dat zijn longen zowiso schoon waren. De rest krijgen we dus woensdag pas te horen. Maar als k heel eerlijk moet zijn begrijp ik totaal niks van al dat chemo gebeuren. Wat als ze een "Paar uitzaaiingen" vinden? wat voor een chemo krijgt hij dan, en hoelang zal zoiets ongeveer duren? Is er een kans dat hij er erg ziek van wordt? En wat als er geen uitzaaiingen zijn, wat voor een chemo kuur krijgt hij dan( we weten dat hij er eenzal krijgen voor de zekerheid.)? Zijn er mensen die  me meer kunnen vertellen op wat allemaal kan gaan gebeuren?  ???

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2008, 15:57:57 pm door Pluk »

Hansje

• Gast
Re:Teelbalkanker
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2008, 17:45:56 pm »
 ;)Hoi,
Hopelijk zijn de uitslagen meegevallen!
Afgelopen juli is bij mij ook teelbalkanker geconstateerd. Omdat ik pijn had kwam ik er gelukkig vroeg achter. Ik heb tot nu toe geen uitzaaiingen. Daarom krijg ik ook geen nabehandeling anders dan maandelijkse controles, maar dat lijkt in België anders zijn dan in hier in Nederland. Ik had bijna liever wel een chemo gehad om meer zekerheid te hebben. Tegelijk zegt dat niets want ook na chemo kun je uitzaaiingen krijgen.  

Bereid je vooral ook voor op het verwerkingstraject, dat kan meevallen maar ook zwaar zijn. Als je geen nabehandeling krijgt, kan er in de omgeving onbegrip ontstaan want 'alles is toch weer goed?' Ikzelf ben na het fysieke herstel al snel weer gaan werken (6 weken later). Na een paar maanden kreeg ik helaas veel pijn aan de zenuw die bij de operatie is doorgesneden en deels verwijderd. Door die pijn kon ik ook niet meer sporten en me afreageren en is de emotionele kant alsnog keihard op me afgekomen.
Ook ben ik van de pijn behoorlijk uitgeput van geraakt, langdurig misselijk geworden etc. Al die vage klachten kunnen erbij horen maar dat hoeft niet! Vermoeidheid treedt meestal wel op. Vanwege de klachten ben ik onlangs ook weer vervroegd onderzocht met foto's, scan, bloedonderzoek etc.

Op mijn werk lijkt voor de pijn/vermoeidheid bij het management niet veel begrip omdat ik ook vorig jaar al eens langdurig ziek was en 'alles toch goed ging'. Een time-out was eerst niet mogelijk maar heb ik nu gewoon genomen. dat kan gevolgen hebben maar het kan me even niet meer schelen: eerst opkrabbelen en gezondheid gaat voor alles!
Kortom, denk aan jullie zelf  en laat hem vooral zijn eigen gevoel volgen en niet wegstoppen.
Van Chemo kun je erg beroerd worden maar het hoeft niet. De duur ervan hangt af van hoe ernstig de artsen de situatie inschatten en de soort teelbalkanker. Ook evt. bestraling hangt daarvan af.
De controles zullen altijd zenuwen blijven veroorzaken hoor ik van anderen.

Sterkte ermee en zoek vooral steun bij elkaar! Het gebeurde kan ook positieve dingen opleveren en je relatie verdiepen :)
Hansje