Auteur Topic: Recht op een menswaardig bestaan???  (gelezen 5518 keer)

kleinetuinkabouter

• Gast
Recht op een menswaardig bestaan???
« Gepost op: januari 07, 2008, 12:42:03 pm »
Ik kom uit een arbeidersgezin met zes kinderen,
die met véél moeite de eindjes
aan elkaar konden knopen.
Wij hadden al het"nodige";, maar
soms, héél soms, voelden wij ons niet zoals
een ander kind, die alléénstaand kind was of die behoorde tot een "begoede" familie. en dat  véél méér had dan wij.....
Maar wij kregen vooral, liefde van onze ouders....

Ik dacht, ik zal proberen aan onze kinderen alles te geven,
en..... inderdaad, wij gaven alles aan onze énige  dochter,
ook soms zelfs zaken, die niet ééns echt nodig waren.....
maar wij gaven haar  vooral onze liefde...

Een paar jaren geleden, kreeg ik te horen dat ik kanker had...
Plots leek voor ieder van ons, het materiële niets méér....
Het allerbelangrijkste was plots; vechten tegen de ziekte en uiteindelijk proberen ;de ziekte te overwinnen;....
Sindsdien geniet ik dagelijks van de véle kleine dingen;
al de pracht van de natuur, de lacht van een kind,
het "samen" ouder worden met mijn  vrouw.
Het beseffen dat wij; het nog betrekkelijk goed hebben;.....
en spijtig genoeg, vast stellen, dat er véél mensen door hun ziekte plots,  in de  armoede terecht komen., zelf al zouden zij het liever,zelf, anders zien....
Ik zag  dat de VLK, in een oproep aan de regerenden, vraagt om
mensen, getroffen door een langdurige ziekte,, ook een inkomen te geven, die niet  ver onder de armoedegrens ligt, maar die aan de patienten en hun omgeving ; een bestaan bied, waardoor  ze niet  langer meer,  sociaal geïsoleerd geraken,
en toch ook een ;"klein beetje"; mens kunnen zijn tussen de anderen...
Maar wie ben ik???
De oplossing moet van diegénen komen die, het "kunnen" oplossen....

Daniël

« Laatst bewerkt op: januari 07, 2008, 12:47:17 pm door kleinetuinkabouter »

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
Re:Recht op een menswaardig bestaan???
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2008, 11:14:20 am »
Hallo daar !

Gelijk heb je ! Er zijn flink veel mensen, die om eender welke medische aandoening, financieel in een diep dal terecht komen. En wij, Jan met de pet, kunnen stickers van het rode kruis kopen, pantoffeltjes van de cliniclowns, azalea'tjes, enz... alle steun is welkom, maar de echte financiële injectie moet van hogerhand komen. Niet alleen de centen, maar er moet ook meer informatie komen. Vrij weinig mensen krijgen relevante en duidelijke informatie over de instanties waar ze terrecht komen. Het is gemakkelijk een fonds ter beschikking te stellen, als je de mensen niet laten weten hoe ze er aanspraak op kunnen maken. Dan heb je natuurlijk de drempelvrees, die speelt bij menig mens ook een rol. Hopen administratieve rompslomp...

Je moet dikwijls gewoon uitproberen. Ik heb voor mijn oudste dochtertje dit jaar ook een studietoelage aangevraagd. Ik had geen idee of we er voor in aanmerking zouden komen, maar gewoon, papieren ingevuld en afwachten. Op een mooie dag stond er een klein bedragje op mijn rekening. Maar, als ik er recht op heb, heb ik er recht op. Alle beetje helpen.

En, wat dat dagelijks genieten betreft, dat krijgt inderdaad meer inhoud. Een kilootje meer na de feesten, so what ? Lange rij aan de kassa, niet erg. Samen met de kleine een boke met choco eten voor de tv, zaaaaaaalig. 's Avonds als je gaat slapen, de kindjes nog toedekken en minuten lang staan kijken naar de slapende snuitjes, dat is intens.

Laat de strijk maar eens staan, die gaat (spijtig genoeg ;) )niet lopen !!

Lieve groetjes,

Katrien

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2008, 11:34:06 am »
hallo Daniël en Katrien,

Ik kan jullie alleen maar gelijk geven. Het is inderdaad financieël heel zwaar als er iemand in het gezin ziek wordt of kanker krijgt.
En de reden waarom wij niet van al die instanties op de hoogte zijn is natuurlijk zolang wij niet met de ziekte geconfronteerd worden, die ook niet nodig hebben.
Meestal heb je toch in het ziekenhuis een gesprek met de sociale dienst die je zeker op de hoogte brengt van deze zaken.
Maar laten we toch vooral niet vergeten dat we wat betreft socale zekerheid toch in één van de beste landen wonen.
Toen ik de laatste rekening kreeg van het ziekenhuis voor het verblijf van mijn zoon Tom, moesten wij nog ongeveer 4500 euro betalen, terwijl de sociale zekerheid of de mutualiteit er 65000euro betaalde.
Dit zou in bv Engeland of Amerika niet het geval zijn. Daar bestaat geen sociale zekerheid en moet je zien dat je jezelf maar verzekerd tegen ziektes. Ik hoorde van iemand die zijn dochter in Amerika woont en die betaalde voor 1 dag na haar bevalling in het ziekenhuis te blijven 1000.000 BF.
Dit is hier toch gewoon ondenkbaar.

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2008, 18:47:48 pm »
Beste Lieve en Katrien,

Het is inderdaad een feit, dat niet te ontkennen valt; Belgie heeft een zeer goede sociale zekerheid..... en ook kan men recht hebben op bepaalde tussenkomsten, alléén moet men dit dan wel zelf...uitzoeken en aanvragen...
Maar daartegenover staat het schril contrast, dat België steeds meer mensen telt, die leven onder de armoedegrens....
Er wordt nog al vlug gezegt door de medemens: " ze hebben het zelf gezocht, of het zijn profiteurs..."
Het is inderdaad een feit dat men in "ALLE LAGEN VAN DE BELGISCHE BEVOLKING" profiteurs telt! Wie dit tegenspreekt, verbergt de waarheid...
Ik ga daar hier niet verder op ingaan, want we zijn hier immers op een "kankerforum".
Maar beweren dat iederéén het zelf heeft gezocht, vind ik een uitspraak van mensen, die tot nu toe, enkel "welstand" hebben gekend....
Het is spijtig, maar ook in België zijn idere dag méér mensen die het moeilijker krijgen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
Ik heb "het geluk" dat mijn kanker, voor mijzelf tot op heden, financiëel draagbaar was..( ook al heb ik maar een gew.min.pensioen!) Anders is het natuurlijk voor de bijleg van de sociale zekerheid!..maar die is er tenslotte als "vangnet"... en samengebracht via het principe van "draagkracht"!
Maar mensen die plots, midden in hun loopbaan, plots geconfronteerd worden met een kanker, waar ook de patient nog behoorlijk moet meebetalen aan de (on)kosten, wel die kunnen daardoor in de "armoede" terecht komen...zonder dat ze er zelf om gevraagd hebben.
Want, zeg nu zelf, wie zou zichzelf of iemand anders kanker toewensen????
Het is mede, dankzij, de VLK, dat deze "bittere realiteit" eens in het "daglicht" geplaats wordt..
Misschien zullen dan ook hierdoor, de regerenden, wakker worden...
De kleine man, moet ook zijn prioriteiten stellen, een brood kopen met "choco", of een boterham met "kaas...
DIT ZIJN DAN NOG ENKEL BASISBEHOEFTEN; geld voor sociale contacten, is er dikwijls niet méér "over" en men beland zo..
in een sociaal isolement en dit dan nog bovenop de kl..te kanker.

Het is inderdaad zo, dat men dagelijks "gevraagd wordt" voor steun voor dit, of steun voor dat....
Maar ook hier moet men zijn prioriteiten kunnen stellen...
Voor een kankerpatient is het immers belangrijker dat "onderzoeken naar genezing" geholpen worden.
Voor iemand anders zal het mischien belangrijker zijn, om zijn (haar) voetbalclub te steunen, omdat dit zijn ( haar ) "leven" is...
Ook kleinere initiatieven verdienen "gesteund" te worden.
Bedenk echter ook, beste  katrien, dat , indien iederéén naar "draagkracht "steunt. (zelfs al is het maar met 50 eurocent) deze projecten, al een héél eind verder geraken...

groetjes,

Daniël

« Laatst bewerkt op: januari 11, 2008, 18:49:32 pm door kleinetuinkabouter »

ello

• **
  • mama van twee schatjes
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2008, 21:01:45 pm »
Hallo Daniël en alle anderen !

Ook kleinere initiatieven verdienen "gesteund" te worden.
Bedenk echter ook, beste  katrien, dat , indien iederéén naar "draagkracht "steunt. (zelfs al is het maar met 50 eurocent) deze projecten, al een héél eind verder geraken...

Dat bedoelde ik ook, toen ik het volgde vermelde :"En wij, Jan met de pet, kunnen stickers van het rode kruis kopen, pantoffeltjes van de cliniclowns, azalea'tjes, enz... alle steun is welkom". Misschien is het verkeerd overgekomen. Ik wilde eigenlijk zeggen dat vele mensen moeite doen om hun steentje bij te dragen, maar dat er instanties zijn die dat goede voorbeeld zouden moeten volgen.

Ikzelf zit met het idee, dat de winkelketen waar ik bij werk, de opbrengst(of een deel ervan) van een bepaald artikel, zou kunnen schenken aan een fonds of zo. Gewoon, een actie van een bepaalde tijd. Alleen, ik weet het niet hoe ik het moet aanbrengen. Het zijn van die keiharde, ijskoude zakenmensen, wiens pupillen de vorm van het euro-teken hebben. Maar, ik ga er toch voor gaan...

Knuffel,

Katrien

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2008, 21:43:02 pm »
Hey Katrien,

Misschien kan je dit idee proberen te lanceren via het bestuur van de VLK ?!

;) Steven

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2008, 07:43:50 am »

Ikzelf zit met het idee, dat de winkelketen waar ik bij werk, de opbrengst(of een deel ervan) van een bepaald artikel, zou kunnen schenken aan een fonds of zo. Gewoon, een actie van een bepaalde tijd. Alleen, ik weet het niet hoe ik het moet aanbrengen. Het zijn van die keiharde, ijskoude zakenmensen, wiens pupillen de vorm van het euro-teken hebben. Maar, ik ga er toch voor gaan...

Knuffel,

Katrien

------------------

------------------------------------------------------------------------------

Beste Katrien,
Wat kan helpen.."bij mensen" wiens pupillen de vorm van het euro-teken hebben.":

Hun duidelijk te maken, hoe noodzakelijk jouw "actie" wel is...
Hun doen opmerken, dat zij; door het steunen van de aktie,  via het fiscaal voordeel, een déél kunnen récupereren..
Hun voorstellen, om jouw  aktie, via " kom op tegen kanker" te laten
verlopen.In de slotschow, worden zowel kleine als grotere akties, in de" bloemetjes gezet"...Indien de opbrengst van "hun" aktie "een tamelijk groot bedrag is" wordt hun firma, misschien, dan ook nog  genoemd in de slotschow...en krijgen ze alzo, er nog, gratis reklame...bovenop. :) ( je weet wel ...
respect voor IEDERS DRAAGKRACHT!

Daniël
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2008, 08:12:04 am door kleinetuinkabouter »