Auteur Topic: Palliatieve  (gelezen 6132 keer)

smiley

• Gast
Palliatieve
« Gepost op: december 21, 2007, 20:53:46 pm »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik nog eens op dit forum iets heb geschreven. Ik lees alles wel dagelijks.
Mijn vader heeft prostaatkanker en mijn moeder borstkanker met uitzaaiingen in de hersenen.
Mijn moeder is momenteel redelijk goed, maar mijn vader is eergisteren opgenomen in de kliniek.
Hij is op 1 week tijd zo enorm achteruitgegaan. Drie weken geleden is ons verteld dat hij uitzaaiingen heeft in het bot ( dat wisten we al ) maar nu ook op het hersenvlies, in de longen en lever.
Maandag zijn we nog bij de oncoloog geweest op controle en toen hij hem eergisteren zag, schrok hij zelfs heel erg.
Maandag weet ik of hij naar palliatieve zal gaan of dat hij in de Eeuwfeestkliniek mag blijven omdat misschien de verplaatsing te zwaar zal zijn.
Is er iemand die enige ervaring heeft met de palliatieve afdeling in De Mick in Brasschaat of hoe een verblijf op een palliatieve eenheid verloopt ?

Yvonne

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:Palliatieve
« Reactie #1 Gepost op: december 21, 2007, 21:03:45 pm »
Hey Yvonne,

Een palliatieve zorgeenheid is ronduit PRACHTIG. Ik ken enkel de afdeling hier in Roeselare, maar volgens mij zijn ze vast allemaal gelijkaardig. Je bent er niet zomaar patient Nr X of het 2de bed van kamer zoveel. Hier is, in tegenstelling tot een gewone ziekenhuisafdeling, véél meer personeel voor handen voor een veel beperkter aantal patienten. En dat komt vooral de patient ten goede natuurlijk. Je bent er echt een MENS. Daar draait alles om de patient, zijn comfort en gemak. Ook als naaste wordt je niet vergeten. Men neemt de tijd om je afzonderlijk te spreken en het eens over JOUW gevoelens te hebben. Ook van de psychologe aan de dienst verbonden heb ik zeer nuttige tips meegekregen naar mijn kinderen toe.
Wij zijn er via de palliatieve thuiszorg mee in kennis gekomen. Ook hadden we voordien eens een bezoekje kunnen brengen en werd ons een kleine rondleiding gegeven. Je kan het echt niet voor mogelijk houden hoezeer de patient daar in de watten gelegd wordt!!!.

Ik heb op mijn website (onder "An/Bedanking") een prachtige brief geschreven die ik aan die mensen heb overhandigd. Je vindt een link onderaan mijn berichtjes.

Groetjes, Steven

smiley

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2007, 04:20:26 am »
Mijn vader is 24 december overleden in het ziekenhuis na 2,5 jaar strijd tegen prostaatkanker. Hij was net 70 geworden.

Ik heb hem beloofd om goed voor mijn ma te zorgen. Zij heeft borstkanker met uitzaaiingen in de hersenen waaraan zij op 9 mei geopereerd werd. Daar de tumor te diep lag, is ze niet meer de vrouw die ze vroeger was. Ze heeft afasie, kan niet goed meer stappen en is verstandelijk ook erg achteruit gegaan. Ik heb aan mijn vader beloofd ( ben enig kind ) dat ik goed voor haar zal zorgen en dat ben ik ook van plan.
Maar nu word ik overrompeld door angst voor de toekomst. Hoe ga ik dit allemaal bolwerken ?
Alleen, helemaal alleen. We krijgen wel hulp van thuiszorg, maar wie zorgt ervoor dat ze 's nachts of overdag wanneer ik werken ben, niet valt ofzo ?
Ze is nog maar 68 jaar en ik wil haar zolang mogelijk thuis houden.

Yvonne

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2007, 08:23:05 am »
.....Maar nu word ik overrompeld door angst voor de toekomst. Hoe ga ik dit allemaal bolwerken ?
Alleen, helemaal alleen.

Yvonne

----------
-----------------------------------------------

Beste Yvonne,

Jouw vader en jouw moeder kunnen zich géén betere dochter indenken.....
Het feit dat jij, jouw vader beloofd hebt, dat je voor je moeder ging zorgen, zal hem "rustig" laten inslapen hebben.....
Wat jouw moeder betreft...
Ik zou U de raad geven eerst even contact op te nemen met de mensen van de sociale dienst van het VLK, zij zullen U graag helpen, en met  jou  een antwoord zoeken op de vragen die jij je nu stelt...

Sterkte, beste Yvonne, en bedenk... jouw moeder zal je nu, méér dan ooit nodig hebben...
Ik weet dat het ook voor jou, nu,  een zéér moeilijke periode is; maar
weten dat jouw moeder je nu  méér dan ooit nodig heeft; daar kan je de "kracht uithalen" om je verdriet dag na dag , stillaan te verwerken..
Daniël
« Laatst bewerkt op: december 28, 2007, 08:28:39 am door kleinetuinkabouter »

dobrevjetser

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 28, 2007, 09:49:15 am »
Yvonne,

Toen mijn vrouw palliatief was hebben we hulp gekregen van een vrijwilligersorganisatie via de CM.
Dat zijn mensen die eigenlijk tegen een minimale vergoeding (5 Euro per namiddag als ik me goed herinner) bij de zieke blijven en erop passen, soms iets voorlezen, er een babbeltje mee slaan, helpen bij naar het toilet gaan enz...
Zo kon ik toch nog gerust gaan werken.

Misschien moet je daar eens naar informeren.

Groetjes en nog veel goede moed,

Marc

poehe-57

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2009, 17:02:05 pm »
Hallo

Wil even kwijt dat mijn Vader 3 weken op de palliatieve afd van het Sint Elisabeth heeft gezeten
En dat,dat 3 hele mooie weken zijn geweest met een hele goede zorg waar echt alleen de patient voorop
staat.
Niks is te gek voor ze.
Helaas hebben we 16 juli afscheid moeten nemen maar na alles wat die de laatste tijd heeft moeten
door staan was dit een geschenk.
Raad iedereen aan die zo iets van plan is dit zeker te doen.

Groetjes Ineke

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2009, 13:27:26 pm »
Kan ik alleen maar bevestigen Ineke.

Hopelijk hebben onze dierbaren de rust gevonden die ze verdienden en waar ze zo naar verlangden...

Groetjes, Steven