Auteur Topic: prostaatkanker  (gelezen 13784 keer)

kleinetuinkabouter

• Gast
prostaatkanker
« Gepost op: december 07, 2007, 13:19:20 pm »
Beste,

Niettegenstaande prostaatkanker één van de meest voorkomende kankers in Belgë is, valt het mij op dat hier zéér weinig reacties zijn op dit forum!
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het feit, dat mannen, die met deze kanker worden geconfronteerd, moeilijk vragen durven te stellen.
Nochtans is"het vroegere taboe" dat over prostaatkanker hing, grotendeels achterhaald dankzij
de aandacht die  de pers, radio en tv..enz, reeds  aan dit soort  kanker schonk!
Toch heb ik vorige week terug ondervonden dat er bij mannen, die plots geconfronteerd worden met deze ziekte, nog steeds véél vragen bestaan.
Vorige week, werd bij mijn broer, net als bij mij vijf jaren geleden, prostaatkanker vastgesteld...
Bij mij is ondertussen alles in orde, maar mijn broer staat nu aan het begin van zijn "behandeling" die
zal bestaan uit hormoneninspuitingen en een reeks bestralingen!
Vooral "het onbekende" over de bestralingen enz..
kan men het best eerst  bespreken met de oncoloog,
 maar toch kan men hier ook vragen stellen en antwoorden vinden,  die men niet durf of wil stellen aan de dokters,want op dit forum is er (indien men dit zelf wil) anonimiteit gegarandeerd!
Prostaatkanker blijft één van de voornaamste kankers bij mannen, maar is meestal perfect te genezen!
Ik wens aan iedere prostaatkankerpatient véél sterkte toe met de behandeling!!!!

« Laatst bewerkt op: december 07, 2007, 13:20:12 pm door kleinetuinkabouter »

anne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:prostaatkanker
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2007, 22:25:05 pm »
Denk dat we de sterkte en kracht om verder te gaan op een positieve manier heel erg gaan nodig hebben.
Vandaag kreeg mijn vriend via de telefoon van zijn arts te horen dat z'n PSA weer gestegen was , van 0.6 zes weken geleden naar 1.1 vandaag .
We zijn heel erg geschrokken en een beetje radeloos , wat moeten we nu en hoe moet dat verder ?
Opgeven wil ik nog niet maar wat kan er nog na bestraling en hormoonprik om de drie maanden ?
Misschien kan iemand ons nog een duwtje in de goede richting geven en een oplossing helpen zoeken.
Alvast en welgemeende dankjewel en sterkte aan iedereen die met deze ziekte te maken heeft .

Anne

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2007, 22:58:35 pm »
Beste Anne,

Ik zou mij toch nog niet direct te véél zorgen maken hoor.
Is de PSA waarde van Uw vriend nog "binnen de normen?"
Een stijging van het PSA, wijst niet altijd op het ergste.
Het kan bv ook stijgen bij een "ontsteking" van de prostaat.
Een passende behandeling lost dit probleem zéér vlug weer op...
Heeft Uw vriend,raad gevraagd bij zijn behandelende dokter??
Ik denk dat die het best in staat is om de reden van de PSA verhoging te (onderzoeken) verklaren!

groetjes,

Daniël

anne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2007, 19:29:11 pm »
beste Daniël ,

ik vrees dat voor mijn vriend het aftellen is begonnen , ook al willen we het geen van beiden , we zijn nuchter genoeg om te weten dat na drie metingen telkens met een hogere psa waarde er ergens iets niet meer klopt . Na bestraling en driemaandelijkse hormoonkuur zou de psa waarde niet mogen stijgen , zeker niet als er geen ontsteking is en zeker niet de eerste drie jaar na het bestralen , dus we hebben dikke pech verdomme.
Ergst van al is dan ook nog dat we zo'n 150 km van mekaar vandaan wonen en ik die arm om zijn schouder niet kan geven op dit moment , moet wachten tot morgenavond en dat doet veel, heel veel pijn , ik ben er niet als ik zou moeten zijn .
Eigenlijk vind ik het leven momenteel klote en onrechtvaardig ook al weet ik dat wij niet de enigen zijn met pijn , verdriet , onzekerheid en woede .
Ik hoop dat ik dit alles een plaats kan geven en dat we toch nog wat moois kunnen maken van de komende jaren? maanden? IK WIL NIET OPGEVEN !!

groetjes  

anne

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2007, 19:40:21 pm »
Hey Anne,

Het beseffen van het lot hoeft je inderdaad niet lijdzaam te maken. Vecht en geniet van de mooie momenten die jullie samen kunnen hebben. Ook al is de afstand tussen jullie vrij groot, het is zeker geen belemmering in de oprechtheid van jullie liefde voor elkaar. Als het mogelijk is, neem een extra dagje verlof en trek er eens samen op uit. Niets groots, maar lekker gezellig met zijn tweetjes. Die kleine dingen maken het net zo intens.

Groetjes, Steven

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2007, 19:44:30 pm »
Beste Anne,

Niet opgeven, blijven vechten, zeker nu je vriend je het meeste  nodig zal hebben!

Véél sterkte voor jullie!

groetjes,

Daniël en Miranda

anne

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 13, 2007, 08:36:43 am »
bedankt jongens voor dat extra duwtje , ik ga mijn best doen . Het doet deugd te voelen dat je er niet alleen voor staat en af en toe een duw in de goeie richting helpt te relativeren . WE GAAN ERVOOR !

groetjes  

anne

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2007, 17:26:05 pm »
Hey Anne,

Hoe was het bij en met je vriend?

Groetjes, Steven

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2007, 08:38:19 am »

Beste Anne,

"WE GAAN ERVOOR", that's the spirit!
Genieten van elk moment,  van alle 'kleine dingen',ieder dag steeds wéér, niet wachten op de dag van morgen...,
sterkte vinden met elkaar en in elkaar...
Positief blijven geloven.....
Luisteren naar" de stem" van de natuur, genieten van al het prachtige dat men rondom ons, gratis, kan zien en voelen...
Wakker worden, de duisternis zien wijken voor het "krachtige" licht van de zon,
genieten van de oprechtheid van een (klein)kind,
kortom positieve energie halen uit.... ALLES!

groetjes,

Daniël
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 08:39:25 am door kleinetuinkabouter »

jurgen

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2007, 21:58:17 pm »
Daniel,
Ik wens je nogmaals te bedanken voor uw prachtig gebaar tegenove mijn pa.
Je bent een prachtig mens!
Ze hebben mijn pa vandaag opnieuw opgenomen in het ziekenhuis.
Hij moet er zeker tot vrijdag blijven. Ernstig zouttekort in het bloed.
Daarom dat hij zo fel verzwakte.
Wij duimen heel hard voor u dat alles heel gunstig blijft verlopen voor u!
Blijf alvast genieten van alle mooie dingen in het leven.
Vele groeten,
Jurgen en Debby

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 13, 2008, 13:10:09 pm »
Beste Forumvrienden,

Ik heb het hier al neergeschreven, enkele jaren geleden werd ik prostaatkankerpatient.
Mijn behandeling bestond uit verschillende bestralingen, samen met
hormoneninspuitingen.(3 maandelijks)
Iedere maal dat het bijna tijd is voor mijn "nieuwe" inspuiting, word ik,volgens mijn familieleden, plots minder "genietbaar"....
Ik zou graag vernemen van mede prostaatkankerpatienten, die ook dergelijke inspuitingen krijgen, of ze ook deze "gevoelen" hebben; of ook deze opmerkingen krijgen... ::)

groetjes,

Daniël

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 13, 2008, 16:18:48 pm »
Hey Daniel,

Ik denk dat het niet speciaal met de soort kanker te maken heeft, maar dat het eerder de stress is in aanloop naar dàt moment van die spuit. Je zit dan met je hoofd vol met van alles en nog wat, zodat je voor de rest eigenlijk liever gerust gelaten wordt. Volgens mij is dit zelfs niet abnormaal voor een kankerpatient. Het komt me zelfs bekend voor  ;).
Het is wel goed dat je dit beseft en er dan eventueel rekening mee houdt. Want laat net dit het moeilijke zijn voor de naasten van de zieke zelf.

Groetjes, Steven
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2008, 20:29:00 pm door Bostie »

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2008, 16:22:20 pm »

quote Bostie:

......maar dat het eerder de stress is in aanloop naar dàt moment van die spuit. .........
........Volgens mij is dit zelfs niet abnormaal voor een kankerpatient. Het komt me zelfs bekend voor.......

end quote Bostie

Beste Steve,

Bedankt, nu weet ik, dat er nog mensen zijn, in deze situatie ;)
Maar ik denk dat het ,bij mij althans, zeker niet ligt aan de schrik voor het spuitje zelf...
Een kankerpatient weet immers, méér dan gelijk wie, hoeveel spuitjes( of andere "naalden") je tijdens je behandeling allemaal moet krijgen...
Neen mijn vraag was eigenlijk méér bedoeld op de "hormonenbehandeling" die zéér "eigen zijn" aan de behandeling van prostaatkanker en, correct me if I am wrong, ook borstkankerpatienten ;)

THX

Daniël
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 18:42:01 pm door kleinetuinkabouter »

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 13, 2008, 18:24:34 pm »
Daniel,

Die hormonen kunnen er misschien ook wel mee te maken hebben, maar daar kan ik je geen antwoord op geven :-\. Misschien kan je het beter eens aan je arts voorleggen.
Ik geloof je vrij dat het niet zozeer om dat spuitje gaat, maar meer het "geheel"; die onzekerheid weeral en die ellende, het bange afwachten,...
Ik heb het An toen ook nooit kwalijk genomen om haar emotionele reacties. Je kan een kankerpatient NIETS kwalijk nemen, enkel die verdraaide kl*t*ziekte zelf.

Groetjes en kop op, Steven

Jen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2008, 23:17:50 pm »
Daniel,

ik ben ook onder behandeling met driemaandelijkse spuiten en ik ondervind ook dat mijn karakter telkens sterk verandert als ik een nieuwe spuit krijg.
Woedeaanvallen wegens belachlijk kleine oorzaken doen zich dan plots voor - nog voor je zelf bewust bent dat het weer eens zo ver is.
In de bijsluiter van de spuit (die ik op het internet vond) wordt overduidelijk gesteld dat dit een van de zich dikwijls voordoende bijwerkingen is.