Auteur Topic: herceptine/lapatinib  (gelezen 6433 keer)

abba

  • ***
  • Berichten: 241
  • ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
herceptine/lapatinib
« Gepost op: november 23, 2007, 14:28:19 pm »
hallo
normaal gezien zou ik gisteren starten met de herceptinekuur, maar .... ik moest eerst een hartonderzoek hebben, en toen bleek dat de hartspier maar een capaciteit had van 51 , en dat moet normaal tussen de 50 en de 70 zijn !! en onder de 55 mochten ze er niet mee starten, nu moet ik volgende week weer terug naar de cardioloog voor een onderzoek en dan kan eventueel de donderdag nog gestart worden met herceptine, wie heeft dit ook voorgehad en kan een hartspier zich op 1 week zo veel herstellen dat ze terug normaal funcktioneert, op zich is herceptine al schadelijk voor het hart, volgens mijn gynecoloog kan er bij 1 op de 1000 een dodelijk hartfalen optreden,
ai, ai, nu word ik nog banger

abba

  • ***
  • Berichten: 241
  • ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
Re:herceptine/lapatinib
« Reactie #1 Gepost op: november 23, 2007, 14:35:35 pm »
wat ik nog vergeten te vertellen had is : mijn oncoloog vroeg me of ik wou meewerken aan een onderzoek met een nieuw geneesmiddel ter vervanging van de herceptine het heet LAPATINIB, en dat zijn pillen geen baxters, het is nog in de proefperiode, en als je wil meedoen  moet er eerst een staal van de tumor worden opgestuurd, onderzocht, en dan beslist een computer welke behandeling je moet krijgen, dat kan zijn van én herceptine  én lapatinib , of lapatinib alleen, of een andere combinatie van die 2,
 de arts of jijzelf hebt dan niet de keuze, maar de computer beslist, er zijn 4 keuzemogelijkheden,
ik had er nog niet van gehoord en kreeg gisteren ineens zo een papier in mijn handen gestoken , ik moet rap beslissen, die lapatinib zijn dagelijks 6 tabletten te slikken, heeft ook weer andere  bijwerkingen zoals ,huidirritaties,jeuk,diaréé, acné,enz... maar zou,  minder schadelijk voor het hart zijn, is er soms iemand die dit nieuwe medicijn ook al gebruikt? en wat zijn de bevindingen ?

bedankt
annabel

kreeft

  • Gast
Re:herceptine/lapatinib
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2007, 18:10:37 pm »
hallo,

Zelf heb ik nog geen ervaring met het nieuw medicijn, maar ik heb wel in overleg met mijn oncoloog en mijn chemodokter beslist om in het programma te stappen.
(kanker is vastgesteld eind augustus, 'k ben 39jaar, borstbesparende operatie, wel in tweede instantie alle okselklieren weggenomen geworden. Behandeling: 6 x chemo, stralen, lapatinib, aangezien de kanker ook hormoongevoelig is, krijg ik nadien nog 5jaar medicijnen)

Het medicijn heeft natuurlijk wel nevenwerkingen, maar die wegen volgens de dokters niet op tegen het feit dat de 'herval'kansen veel verkleinen en het minder belastend is voor het hart dan de herceptine.
Ik word in bordet behandeld, mijn oncoloog heeft mij aangeraden om dit medicijn te nemen, alles is mij goed uitgelegd geworden, en ik heb een drietal weken gekregen om erover na te denken.

Momenteel heb ik mijn 3de chemo-kuur gekregen, de behandeling met lapatinib zal pas starten na de chemo.
Normaal zou ik 12 weken inentingen krijgen, dan 6 weken niets, gevolgd door 34 weken pilletjes.

Groetjes
Kreeft.

engeltje

  • Gast
Re:herceptine/lapatinib
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2008, 13:40:07 pm »
Hallo,

ik had af te rekenen met dezelfde problematiek. Na de chemo bedroeg mijn ejectiefractie maar 49. Ze hebben mij toen enkele weken laten wachten. Vorige week opnieuw onderzoek gehad en was gerecupereerd tot 75%. Dus morgen kan ik met de herceptine starten.

groetjes, engeltje

abba

  • ***
  • Berichten: 241
  • ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
Re:herceptine/lapatinib
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2008, 14:09:50 pm »
hallo
intussen heb ik verleden week mijn 3e portie herceptine gehad, en ik moet zeggen , ik heb er weinig last van, dus das ook al iets, hopelijk blijft het zo,
ik voel me goed en mijn haartjes zijn nu terug aan het groeien, ze zijn nog maar een paar mm , maar toch straal je nu iets anders uit als je in de spiegel kijkt vind ik,
alleen mijn nagels, die worden met den dag brozer, en ze sccheuren amar in, ik kan ze zo kort niet knippen en nog scheuren ze verder in,

de vermoeidheid, daar heb ik nog steeds last van, maar ik ben dan ook continue blijven werken, en met de drukke eindejaarsperiode ben ik nu wel aan wat rust toe, maar wanneer ???? ik ben zelfstandige, ik heb wel al onze vakantie geboekt dus daar kijk ik naar uit, want verleden jaar moesten we op de valreep annuleren, dat het nu maar vlug mei is ....

groetjes en doe het goed hé
annabel

beis

  • **
  • Berichten: 95
    • Bekijk profiel
Re:herceptine/lapatinib
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2008, 08:06:04 am »
Ik ben al een tijdje bezig met lapatinib in adjuvante therapie ik ondervind heel weinig bijwerkingen Ik heb een paar keer diarree gehad Ik denk dat dit tewijten was aan de mayonnaise die ik toen at Dus ik let wel op dat ik geen al te vette dingen eet Is nog goed voor de lijn ook
Voor de rest is het wat vervelend dat je één uur en één uur erna niets mag eten. Maar dat is eigenlijk maar een kleinigheidje als je weet waarvoor dit medicijn dient
Om de 3 maand wordt mijn hart onderzocht en dat is tot nu toe ok (met radio-actieve stof ) Dat is een beetje een probleem omdat mijn aders sinds mijn chemohard zijn