Auteur Topic: kanker familiaal???  (gelezen 4901 keer)

donnamaribel

• **
    • Bekijk profiel
kanker familiaal???
« Gepost op: november 06, 2007, 17:26:06 pm »
Hallo iedereen?

Na mij die intussen al aan mijn derde chemokuur bezig ben heeft mijn oudste zus nu ook borstkanker. Vandaag vastgesteld.Mijn andere zus had dit jaren geleden en het werd weer goed met haar. Ik had meer pech en zit intussen met bot en levermeta's.
We hebben allen drie dochters en vrezen nu ook voor hen . Heeft iemand dezelfde ervaring of maak ik mij onterechtzorgen???

daag

donna

Wenneke

• Bekijk profiel
    • www.bloggen.be/wenneke
Re:kanker familiaal???
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2007, 19:10:09 pm »
Hallo Donna,

Ik kan best goed begrijpen dat je je zorgen maakt...hebben ze jou al voorgesteld om een genetisch onderzoek te laten doen...wanneer er verschillende personen in de familie borstkanker hebben (gehad) dan doen ze dat...meer info vind je alvast op de site www.natarelle.be
Ikzelf heb dit onderzoek ook laten doen en wacht (onderzoek duurt 6-8 maanden) nu op het resultaat..

Dikke knuffel
Wenneke

YvetteR

• ik ben een bang klein vogeltje in een kleine kooi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2007, 10:30:30 am »
Hallo donna,

net zoals wenneke heb ik mij ook genetisch laten testen. Ze hebben bij mij en ons mama bloed afgenomen. Bij ons is kanker en dan vooral borstkanker een veel voorkomende ziekte. Ik heb een zus en broer en een zoon. Om zeker te zijn of het bij ons genetisch bepaald is wilde ik dat onderzoek laten doen. Mijn broer heeft 2 dochters en als ik dat gen heb kan hij dat ook aan zijn dochters doorgegeven hebben, vandaar dat ze allemaal met mij mee wachten op de uitslag en dat gaat zeker nog een half jaar duren.

Als je je zekerder wil voelen maak dan via je oncoloog maar een afspraak om dat bloed te laten trekken, dan ben je na de uitslag toch al weer wat beter voorbereid op eventuele nieuwe aandoeningen in de toekomst.

Ik heb het voor mijn eigen gemoedsrust gedaan omdat ik een eventeel 2de borstamputatie voor wil zijn. Moest ik het gen hebben dan laat ik misschien mijn 2de borst behandelen samen met mijn reconstructie, maar zo ver zijn we nog niet.

Moed

Yvette

Krizzy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2007, 14:28:32 pm »
Hallo Donna.

Ook ik stel me de vraag of ik het erfelijkheidsonderzoek niet moet laten doen.
Mijn oma langs mijn vaders zijde had BK, mijn vader en mijn broer hebben alle 2 een knobbeltje uit hun borst laten verwijderen (het ging dan misschien niet om BK, maar je weet maar nooit he)
Ik heb zelf 3 dochters en mijn 2 broers respectievelijk 1 & 2.

Weet iemand van jullie of ze dit onderzoek op vraag van de patient doen.  

Groetjes.

Krizzy

md

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2007, 14:55:11 pm »
Hallo

Ik heb ook een erfelijkheidsonderzoek laten doen. In september door dr Legius in Turnhout. Ik moet zeker wachten tot maart voor het resultaat. Voor mij heeft mijn oncoloog die afspraak gemaakt. Dus neem eens contact met je oncoloog (of misschien zelfs je huisarts), zij zullen wel weten welke dokter in jou buurt deze onderzoeken doet.

Groetjes
Martine

donnamaribel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2007, 19:02:14 pm »
Hallo iedereen,

Ben gisteren naar zh. geweest. De behandeling met Xeloda wordt weer een weekje uitgesteld omwille van de minder goede bloedwaarden en ook omdat mijn handen en voeten nog niet voldoende hersteld zijn.
Maar ik heb met de oncoloog gesproken die toch een genetisch onderzoek voorstelde. Hij heeft me gevraagd een stamboom op te maken. Ik had een groottante dus de zus van mijn oma die aan deze ziekte gestoven is op jonge leeftijd. Mijn oma en moeder hebben het niet gehad. Ik en mijn twee zussen dus wel. Ik vraag me af indien de uitslag positief zou zijn en we erfelijk belast zijn of ik dan geen te zware last leg op de schouders van mijn twee dochters.Mijn oudste dochter is 24 jaar en studeert nog zesde jaar geneeskunde en twijfelt ...
Mijn andere dochter is 21 studeert ook nog en wil perse weten waar ze aan toe is. Ik weet niet zo goed hoe ik dat verder moet aanpakken.Maar zitten ze sowieso niet al met een belasting met of zonder onderzoek?? Die rotte ziekte brengt toch veel angst en twijfels mee voor iedereen die erbij betrokken is.
 :-\
Alvast bedankt voor jullie reacties

Donna
« Laatst bewerkt op: november 08, 2007, 19:03:41 pm door donnamaribel »

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2007, 19:30:14 pm »
Hey Donna,

Da's inderdaad een zware last om dragen. Aan de ene kant kan je kiezen voor zekerheid en je laten onderzoeken en anderzijds wil je het misschien liever niet weten. In het eerste geval heb je natuurlijk het voordeel dat je bedacht kan zijn en extra waakzaam. Zo kan je ook sneller reageren op eventuele symptomen en kan een eventuele behandeling ook sneller gestart worden. Maar je kan er inderdaad ook niemand toe dwingen. Ik begrijp heel goed dat er heel wat door jullie hoofd gaat op dit moment, maar het zou fout zijn dat jij als moeder hierover schuldgevoelens zou koesteren t.o.v. je dochters. Het is zeker je moederhart dat spreekt, maar je weet even goed als ons dat jij hier NIET verantwoordelijk voor bent!!! Praat ook hierover met je arts.
Hou ons a.u.b. op de hoogte van jullie resultaten. Ondertussen zullen we met z'n allen mee helpen duimen voor een goed verloop en herstel voor je!

Groetjes, Steven

boboke

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2007, 20:25:09 pm »
Dag Donna.

Ik begrijp je volkomen,zelf heb ik kanker aan de eierstokken (zes jaar geleden vastgesteld)intussen weten we dat het chronisch is.Ik ben nu aan de vijfde reeks chemo begonnen.Op zes mei kregen we het nieuws dat onze dochter borstkanker heeft.Dat was gewoon verschrikkelijk.Nachten heb ik gehuild en mezelf verwijten gemaakt,maar mede dank zij haar en mijn oncoloog heb ik geen schuldgevoelens meer.Of het erfelijk is
kunnen ze nog niet met zekerheid zeggen.Intussen lieve Donna blijf erin geloven de wetenschap staat niet stil.
Ooit gaan ze die ziekte de baas zijn.
Groetjes en veel sterkte Annie.

md

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2007, 11:34:29 am »
Hey Donna,

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ik heb zelf ook 2 dochters. Ik moet nog wachten op het resultaat van het onderzoek, maar de dokter zei me wel al dat, omdat ik op jonge leeftijd (34) borstkanker heb , mijn dochters zo al 20 procent kans hebben om het te krijgen. Als het erfelijk is word dit nog meer. Ik vond dat al vreselijk nieuws. Ik ben daar een paar dagen helemaal van ondersteboven geweest. Ik probeer om er niet te veel aan te denken. Nu mijn dochtertjes zijn nog klein (8 en 9), en het is zoals Annie ook zei: de wetenschap staat niet stil.
Ik denk dat die schuldgevoelens ook wel wat normaal zijn. Ik maakte mezelf het verwijt van: waarom heb ik nu 2 dochters en niet 2 zonen. Stom hè. Voorlopig zijn ze nog te klein, maar als ze volwassen zijn ga ik hen dit toch vertellen.  Ik heb mijn borstkanker zelf ontdekt en aangezien het een zeer agressieve vorm was heb ik mijn genezing te danken aan het feit dat ik direkt stappen heb ondernomen. Ik zou tocht graag hebben dat mijn dochters later ook zo allert zijn.

Nog veel sterkte en groetjes
Martine

bineke

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 20, 2007, 18:49:53 pm »
Ik ben 36j en heb op 34-jarige leeftijd borstkanker gehad, chemo en bestralingen. Vanwege mijn jonge leeftijd en een hormoonongevoelige tumor en een tante en een nicht die ook borstkanker hebben gehad, vonden de dokters het aangewezen te onderzoeken of ik niet erfelijk of familiaal belast ben. Omdat 5 à 10% van de borstkankers erfelijk is bepaald, heb ik het dna-onderzoek gedaan eigenlijk meer om zekerheid te krijgen dat mijn borstkanker een toeval was. 4 weken geleden,na 10 maanden bloedafname, heb ik bericht gekregen dat mijn borstkanker niet toevallig was maar dat ik behoorde bij die mensen die 80 à 85% kans hebben om borstkanker te krijgen omdat het BRCA-1 gen geen kanker tegenhoudt bij het ontwikkelen van nieuwe cellen (ons lichaam maakt constant nieuwe cellen aan). De angst om nogmaals door de hele miserie te moeten heeft me doen besluiten dat het niet weten eigenlijk geen optie meer was. En toch was de verrassing groot dat ik drager ben van gemuteerd BRCA-1 gen en zo ook naast nog grote kans op nieuwe borstkanker(s)  ook  nog eens grote kans heb op eierstokkanker. intensieve controles of preventieve daden zijn nu mijn keuzes. Voor mijzelf heb ik uitgemaakt dat ik wil vechten voor mijn leven want ik ben pas 36 jaar oud en dat mijn doel is geen chronische kanker te hebben.  In december heb ik grote controle, mammo/echo/kst-scan en ook gynaecologisch onderzoek. Eens ik weet dat ik momenteel 'vrij' ben van kanker, kan ik beslissen hoe ik mij van de beste kansen kan verzekeren. iedereen die vragen heeft over erfelijkheid of familiale belasting (is niet hetzelfde als erfelijkheid!) kan goeie informatie vinden op www.natarelle.be en ook op www.brca.nl en ook op  http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=2676

Misschien is de situatie wel anders voor mensen die nog jonger zijn, nog geen kanker hebben gehad, wel mensen met kanker in de familie hebben enz...  verschillende mensen, verschillende meningen. Dat maakt ons uniek!

groetjes,
bineke
« Laatst bewerkt op: november 20, 2007, 18:50:50 pm door bineke »