Auteur Topic: vraagje  (gelezen 2703 keer)

hélène

• Gast
vraagje
« Gepost op: oktober 20, 2007, 14:56:54 pm »
Dag iedereen,

Ik heb een vraagje, ik heb op 10 oktober mijn eerste chemo gehad, ik heb geen porth a cath, voorlopig geven ze de chemo via infuus in de arm,...De oncoloog wil dit zo lang mogelijk zo houden, zijn er nog mensen die op deze manier chemo hebben gerkregen???
Verder aan idereen,... geniet van het herfstzonnetje....

md

• Bekijk profiel
Re:vraagje
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2007, 16:58:06 pm »
hey Hélène,

Ik heb mijn chemo gehad met een porth a cath. Het is inderdaad snel en gemakkelijk om chemo te krijgen maar voor de rest had ik daar toch veel last van gehad. Ik hoop van niet maar moest ik ooit terug chemo moeten hebben zou ik zeker geen port a cath meer laten steken. Zelfs nu hij er uit is zit ik op die plaats met een vreselijk 'deuk' en litteken. Misschien is het voor andere mensen wel goed geweest maar voor mij niet.

groetjes
Martine

christeltje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:48:56 am »
Het hangt er een beetje van af , hoe je aders zijn .
Bij mij hebben ze direkt een port-a-cath gestoken omdat ze geen aders vonden . En als je dan weet dat het niet bij 1 klein zakje chemo blijft is een p.a.c de oplossing . Ik heb nooit last gehad , trouwens hij steekt er nog in , na 8 jaar . souvenier ??? :-\

(kweet  het ben een rare ;D )

dobrevjetser

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2007, 12:27:09 pm »
Christeltje,

Als de portacath niet meer gebruikt wordt, zal hij waarschijnlijk geen problemen geven. Hij kan daar gerust nog enkele jaren zitten, en als je er geen last van hebt, zou ik hem niet laten verwijderen. 't is tenslotte terug een operatie hé.

Groetjes,

Marc

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2007, 16:50:30 pm »
Het hangt er een beetje van af , hoe je aders zijn .
Bij mij hebben ze direkt een port-a-cath gestoken omdat ze geen aders vonden . En als je dan weet dat het niet bij 1 klein zakje chemo blijft is een p.a.c de oplossing . Ik heb nooit last gehad , trouwens hij steekt er nog in , na 8 jaar . souvenier ??? :-\

(kweet  het ben een rare ;D )

Ik denk niet dat jij een "rare" of een uitzondering bent Christel. Zelf was ik héél blij dat ik een port-à-cath mocht hebben want ik had héél nare herinneringen aan toen mijn ma zo'n 20 jaar geleden behandeld werd en alle chemo naast de ader in haar hand gespoten was. Dus bij mij gelukkig geen geprik in mijn armen, nergens blauwe plekken enzovoort. Na al mijn chemokuren en mijn stamceltransplantatie heb ik hem nu al 3 jaar en in isolatie zei de verpleging dat ze een man kenden die hem nu al 18 jaar zitten heeft, dus helemaal geen probleem. Je moet natuurlijk wel laten spoelen. Ik heb MM, (Kahler) dus ik weet dat het ongeneeslijk is, maar ik wil niet telkens een plaatselijke verdoving voor port à cath in, port à cath uit als ik zou hervallen. Dus laat hem maar gerust zitten. Ik heb er helemaal geen last van en zoals Marc zegt : onnodige operaties hoef ik niet !
Maar elk zijn keus, als het kan.
Groet,
LLDM

hildeke

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 23, 2007, 09:14:54 am »
Hallo,

Ik heb 8 chemokuren gekregen rechtsreeks in mijn ader en ik heb het 8 keer goed doorstaan. ;)

Dus maak u maar geen zorgen

groetjes Hilde