Auteur Topic: Verandert kanker je "way of life"?  (gelezen 57691 keer)

adje

• Bekijk profiel
Verandert kanker je "way of life"?
« Gepost op: oktober 07, 2007, 17:12:52 pm »
Hallo
Ik heb het wel eens gehoord en merk het bij mezelf dat kanker je verandert. Maar vaak vraag ik me toch af of dit normaal is.
Hoe ervaren jullie dat?
Wat is er bij jullie veranderd?

Bij mij is het zo dat mijn huwelijk sterker geworden is, maar zo vaak gaat een huwelijk kapot onder de druk van een (extra) ziekte.
Ik merk zelf ook dat ik directer ben geworden, opener, wil klare taal horen en spreken... niet altijd zo goed...

Hoe ervaren jullie dat???

Adje

Lieve47

• Bekijk profiel
Re:Verandert kanker je "way of life"?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2007, 17:59:11 pm »
Hallo adje,

Kanker verandert zeker je leven. Ikzelf heb het gelukkig (nog) niet, maar ik heb op vijf maand mijn zoon verloren aan die smerige ziekte.
Je gaat het leven heel anders bekijken. Ik filosofeer meer, maar leef ook intenser. Kan mij verschrikkelijk ergeren aan mensen die klagen en zagen over futiliteiten.  Ben er ook wel wat agressiever van tong door geworden en zal vlugger mijn gedacht zeggen.
Ja als je met kanker geconfronteerd wordt verandert zeker je leven.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:03:50 pm »
Hallo Lieve.

Dank je voor je reactie!
Hoe reageert jouw omgeving daarop? Ik heb er namelijk een dierbaar iemand mee verloren... mijn moeder... mijn vader 5jr geleden overleden aan kanker.... ze kan het niet verwerken... allerlei omstandigheden die meespelen, maar het doet enorm veel pijn en toch weiger ik om haar alleen maar te zien om over het weer te praten... Is dat slecht? Ik kan gewoon niet meer tegen dat "stop alles weg"... ik wil écht leven... nu het nog kan... en dat zou voor mij nog heel lang kunnen zijn (iets waarvoor ik dankbaar ben!).
Ik voel me een slechte dochter
en toch lukt het me niet om opnieuw haar brave dochter te spelen, toneel te spelen, haar verwijten (jawel: verwijten!) te slikken...
Ik heb haar lief.

Adje

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:04:49 pm »
ps: ik bedoel dus niet dat ik nu alles wil weglachen, integendeel: ik wil praten, écht praten!

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:14:09 pm »
adje, iedereen reageert natuurlijk anders. Je moeder wil er misschien niet over praten omdat ze het gewoon niet kan. Ik had hetzelfde gevoel toen mijn vader 18 jaar geleden overleed, ook aan kanker. Maar dat wist ik toen nog niet. Mijn moeder hield het zelfs verborgen voor mij. Iets wat ik haar daarna zeer kwalijk heb genomen.
Ik denk nochtans dat het je moeder ook goed zou doen om er te kunnen over praten.
En dat de moed je een in de schoenen zakt, kan ik goed geloven.
Als je wil praten, je mag mij altijd mailen hoor.

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:17:01 pm »
In het begin na de dood van Tom, reageerde iedereen heel lief en bezorgd. Maar soms als ik bij de bakker of beenhouwer of het werk kwam, dan waren er zo mensen die mij bekeken en dan zag ik zo dat ze dachten ocharme toch. Ik denk dat het voor sommigen moeilijk was om mij of mijn man aan te spreken, niet goed weten wat te zeggen. Soms probeerde ik mij in hun plaats te stellen en ik dacht waarschijnlijk zou ik zo ook reageren.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:23:01 pm »
Goh Lieve,
tjonge... en dan krijgt je zoon plots kanker en komt heel die oude wonde óók weer naar boven...  Wat moet dat hard geweest zijn! Om nog niet te spreken van die roller-coaster waar je in belandt, emoties en behandeling, ziekenhuis en thuis-omgeving...
Adje

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:27:14 pm »
ja je kan je voorstellen dat dat een donderslag bij heldere hemel was. Het valt niet te beschrijven wat er door je heen gaat als ze je komen vertellen dat je kind kanker heeft.
Als je wil kan je mijn verhaal lezen bij het deel van darmkankers. Het topic heet burkittlymfoon.
Het is gewoon tegen de natuur dat een kind vroeger moet gaan dan de ouders :'(

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:28:17 pm »
sorry het topic staat bij hodgkin en nonhodgkin

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 07, 2007, 19:30:46 pm »
Dank je Lieve.
Ik ben bezig om je te mailen, maar ga nu eerst even lezen wat jij allemaal meegemaakt hebt. Je mag mij gerust mailen hoor.. mij hoef je niet te sparen...
Mijn man en ik zijn dichter bij elkaar gekomen, ik hoop dat dat bij jou ook zo is. Mijn hart gaat uit naar jullie!
Liefs,
        Adje

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2007, 12:57:34 pm »
Gelezen in de weekendkrant van het Laatste Nieuws enkele maanden terug:
Bij kanker in een gezin waar een goede hechte sfeer heerst, zou deze band in het algemeen nog sterker en hechter worden. Omgekeerd ook in een gezin waar er reeds barstjes in de relatie zijn, zou kanker deze relatie in het algemeen verder doen barsten of uiteenvallen.
Persoonlijk kan ik wel zeggen dat kanker een zéér grote druk op de relatie teweeg brengt. Maar de hoofdoorzaak is volgens mij niet de onderlinge verstandhouding, maar eens te meer die kl*t*ziekte zelf.

Groetjes, Steven

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2007, 14:05:17 pm »
Thanks Steven.
Amai, dan zijn wij zeker de uitzondering op de regel:
in ons gezin zijn de (meeste) barstjes verdwenen en zijn we veel hechter geworden nadat we wel een turbulente periode zijn doorgegaan. Naar mijn moeder toe hebben de barsten de druk niet aangekund en is een breuk veroorzaakt, dus daar klopt het wél.
Ik was daarvoor al chronisch ziek, maar dat heeft nooit zo'n enorme verandering gegeven als dit, de kanker... vandaar dat ik het me afvraag.
Groetjes,
               Adrienne

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2007, 14:29:08 pm »
Hey Adje,

Daarom ook dat ik "zou" schreef. Want uitzonderinger bevestigen ook hier weeral eens de regel hé.
Praat over alles en geniet van jullie relatie !!!

Groetjes, Steven
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2007, 14:31:47 pm door Bostie »

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2007, 14:34:02 pm »
Hey Martine,

Dus eigenlijk is jullie band - door het tijdige besef en de keuze van je man - wel degelijk sterker aangehaald toch?!
Ben echt blij voor jullie, en dat meen ik!!!

;) Steven

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2007, 16:23:17 pm »
Hoi Martine.
Amai, dat zal op z'n zachts gezegd niet gemakkelijk geweest zijn!!! Lig je daar... weerloos... krachteloos... en dan zo iets...
Blij dat het in orde gekomen is, de liefde heeft overwonnen, dank je dat je dit deelt!
Liefs,
        Adje