Auteur Topic: Geheugen- en concentratiestoornissen  (gelezen 5505 keer)

md

• Bekijk profiel
Geheugen- en concentratiestoornissen
« Gepost op: oktober 05, 2007, 16:24:26 pm »
Hallo,

Ik heb heel veel last van geheugen en concentratiestoornissen. Voor mijn chemo had ik een heel goed geheugen, ik heb nooit een agenda nodig gehad en op mijn werk stond ik ervoor bekent om alles altijd te onthouden. Nu is dat helemaal anders. Ik moet alles opschrijven. Ook mijn concentratie is heel slecht. Ik moet moeite doen om als ik bv iets lees mijn gedachten er bij te houden. dingen die me de dag voordien verteld zijn weet ik vaak niet meer. Een paar vb: Ik zet het strijkijzer op en wil nog even iets anders doen, na een uur merk ik dan dat het ijzer nog op staat. Ook in de keuken heb ik al melk laten overkoken, de aardappelen laten aanbranden, een kookpot op het vuur gezet zonder iets in. ZUlke dingen gebeurden mij vroeger nooit!
Als ik dit tegen mijn oncoloog zei verwees hij altijd naar mijn vermoeidheid. Wie moe is kan zich niet goed concentreren. Dat klopt ook wel maar ik was er zeker van dat dat niet de enige reden was.
Deze week werd er in het inloophuis in Turnhout een voordracht gegeven over dit probleem. En ja ,eindelijk antwoorden op mijn vragen: dit kan dus zeker een gevolg zijn van chemo.Het heeft vooral te maken met je korte termijn geheugen. Helaas is er wel niet echt een oplossing. Er mee leren leven, alles opschrijven, de dingen op dezelfde plaatsen leggen en veel begrip van je omgeving.
Ik zou heel graag volgende maand terug gaan werken. Maar ik ben wel bang dat ik dat niet meer kan, ik doe bureauwerk, planning en cijfers, niet echt ideaal dus. Is er nog iemand die dit probleem heeft en terug is gaan werken?

groetjes,
Martine

yvette2

• Gast
Re:Geheugen- en concentratiestoornissen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2007, 16:41:42 pm »
Hoi Martine,

mijn laatste chemo is geleden van eind juni en inderdaad ik heb ook enorm last van geheugenstoornissen. Vooral ook het korte termijn geheugen. Dat werd mij wel verteld vóór de chemo als 1 van de bijwerkingen, dus ik wist dat de chemo de oorzaak was.

En ja, het is inderdaad vervelend als je voorheen daar geen probleem mee had. Ik merk het ook elke dag wel een aantal keer en ik vraag me ook af hoe ik dat met opnieuw gaan werken ga combineren.

Gisteren nog was ik in het midden van een gesprek ineens kwijt waar ik het eigenlijk over had. De mensen in mijn directe omgeving weten dat ik soms met dat probleem zit, dus dat valt wel mee, maar voor iemand die vroeger een goed geheugen had, is dat wel frustrerend.
Een ander voorbeeldje : als ik alleen naar de carrefour ga, schrijf ik soms op waar ik mijn auto geparkeerd heb want ik heb al eens lang naar hem moeten zoeken omdat ik het me gewoon niet herinnerde waar hij stond op die grote parking. Dat durf je zomaar niet aan iedereen vertellen en toch is het zo.

Ik houd er nu wel rekening mee en overloop alles eens een paar keer vooraleer ik weer wat anders doe, en het went.
Het zal zijn tijd wel nodig hebben zeker en begrip uit de omgeving. Toch wil ik het zo gauw mogelijk weer zoals vroeger hebben.

Je bent niet alleen, er zullen zich nog wel andere "slachtoffers" melden.

Lieve groeten

YvetteR (2)

Nan

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2007, 17:48:18 pm »
Hey vergeetkopjes,

Ik was ook verschrikkelijk afwezig, maar sinds ik omega 3 neem, ben ik sterker in concentratie geworden dan voor mijn ziek worden. Echt, ik kan mijn werk nu beter ordenen dan voor ik ziek geworden ben, en dat komt alleen door die omega 3 pillen.
Dus, dames, op naar de apotheker maar neem een boodschappenlijstje mee...
Kus, Nan

christeltje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2007, 18:29:47 pm »
heeeyyy martine ,,,

sorry ,, maar dit ga je echt niet opbeuren  ik had dat ook ,en heb da nog , na bijna 8jaar . Het is inderdaad zo dat je dit hebt door chemo ,,, ik doe er niets aan , maar inderdaad omega 3 is goed ervoor ,het schijnt , moet er wel bij vertellen dat ik het voor mijn kanker ook wel had , concentratie problemen !!! ach ik lach het weg , maar kan me wel voorstellen als je dit nodig hebt voor je werk is dit niet ideaal. Er besta wel iets rond geheugentrainnning denk ik . Hopelijk vind je een oplossing , maar laat het me dan ook weten hee  . Groetjes    ::)
 ::)

suzyvr

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2007, 22:14:03 pm »
hey martine,

Inderdaad die geheugen- concentratiestoornissen zijn soms wel een probleem. Ik heb pas het boek gelezen over 'mijn borst' van philip blondeel en er waren verschillende bladzijde die ik 2x heb moeten lezen en het was nochthans in klare taal geschreven. Vroeger moest ik ook nooit afspraken noteren. En nu moet ik zelfs opschrijven dat ik elke week naar de kiné moet of ik spreek juist op datzelfde uur met iemand anders af.

Eind van deze maand ga ik ook terug werken, ook administratief werk, 'k zal misschien al maar beginnen met omega 3 pillen te nemen. 'k zal ook mijn collega's maar inlichten dat ze er een beetje rekening mee kunnen houden. Ik wou ook nog in turnhout de info volgen over 'geheugen en concentratiestoornissen' in turnhout maar jammer genoeg had ik al andere afspraken. :(

Groetjes,
Suzy

Elsv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2007, 09:25:19 am »
Dag Martine,

ik zie hier ook mee. Ik heb ook de lezing gevolgd in Turnhout. Vermoeidheid zal wel een rol spelen en voor mij ook de bijwerkingen van die hormonen kuur. Het is vervelend met werken, ik ontwikkel software en zou allerlei nieuwe dingen moeten leren, maar dat gaat allemaal veel moeilijker. Ik zou eigenlijk van job willen veranderen, maar ik durf niet omdat ik niet door een proefperiode geraak. Ik hoop dat dit beter wordt als die hormoon kuur achter de rug is. Nog 3 jaar en 2 maanden.
Echt tips kan ik niet geven. Als ik het moeilijk heb, probeer ik een puzzel op te lossen. Lukt dit, dat werk ik verder. Lukt dit niet, dan ga ik even wat anders doen. Ik probeer ook 's middags een eindje te wandelen, dat helpt ook.

Groetjes,

Els.

md

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2007, 16:58:04 pm »
Bedankt voor jullie reakties.
IK ben vandaag naar mijn werk geweest. Ik heb voorgesteld of ik terug kan beginnen werken maar dan maar 3 halve dagen. En of ik misschien wat aangepast, niet te moeilijk werk kan krijgen. Voor mijn baas en collega's is dit geen probleem. Ze zijn allemaal blij dat ik terug begin en tonen veel begrip. Nu moet ik alleen nog toestemming krijgen van het personeelshoofd. Hij deed er wel moeilijk over. Hij wil dat ik minstens 5 halve dagen kom werken. Maar ik weet dat ik dat nog niet kan. Nu mijn baas gaat er alles voor doen om hem te overtuigen. Wachten op een telefoontje dus! Als het goed is zou ik half november beginnen, na anderhalf jaar ziekteverlof!

Nogmaals bedankt iedereen,
groetjes, Martine

grietv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2007, 10:42:33 am »
Hey Martine,

ook ik heb moeilijkheden met plannen en organiseren. Vooral twee dingen tegelijk doen lukt me niet meer, wat ik vroeger (allé ja een paar maanden geleden) zonder problemen kon. Ik probeer het positief te zien: nu begrijp ik eindelijk hoe het voor mijn man aanvoelt als hij twee dingen tegelijk moet doen! Eindelijk begrip voor het mannenbrein!
Maar inderdaad, leuk is dit allesbehalve. Ik probeer drukte zoveel mogelijk te voorkomen want dan heb ik hier het meeste last van. Dus bezoek plannen als ook mijn man thuis is of mijn dochtertje van 3 naar school is, koken als mijn man zich bezig houdt met de kindjes...

Hopelijk krijg je positief nieuws van je baas!

Griet