Auteur Topic: Leven met borstkanker  (gelezen 56232 keer)

Lemuurtje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Leven met borstkanker
« Reactie #90 Gepost op: november 28, 2007, 16:42:06 pm »
Hallo allemaal, ben op deze website via GrietV en ook MarianneT.
Rechterborst volledig weg genomen 19 sept. en chemo gestart 6 nov.

@ Griet: bij mij zijn die strengen vanzelf weg gegaan, nooit overgetrokken. De kinesiste trok wel nogal aan mijn arm en dat deed telkens pijn door die strengen, ook rek- en strekoefeningen die ik dan zelf moest doen. Ik merkte het aan het bloed in de drains wanneer we serieus geoefend hadden, maar dat was nodig. Kinesiste kwam langs 5 d. x 5 w., 25 sessies bij mij thuis. Na die 5 weken ging het schitterend met m'n arm tot hij dik werd (+ 1 cm). Dus opnieuw voorschrift gevraagd, dit keer voor manuele lymfedrainage (in Leuven geven ze dit maar als je een dikke arm krijgt) en dus opnieuw naar de kinesiste. Haar opninie: nieuwe BH te vast. Schijnt te kloppen, als ik hem uitlaat heb ik geen last meer van dikkere arm. Hoe los ik dit op als ik moet gaan werken? De drains bezorgden me ook veel last bij het slapen, rechts kon niet daar was ik geopereerd, links ook niet daar drukte één van die drains en op de rug is sowieso pijnlijk voor mij. Daar zag ik meest van af. Drains verwijderen was bij mij een fluitje van een cent. 't Is duidelijk voor iedereen anders.

@ Allen: 10 december in Hasselt zou ik ook graag meemaken. Nog babysit te regelen voor mijn 2 mannekes dan en afwachten hoe ik me dan voel (had gisteren 2e chemo, FEC).

Liefs,
Lemuurtje

Krizzy

• Gast
Re:Leven met borstkanker
« Reactie #91 Gepost op: november 29, 2007, 18:07:51 pm »
Hallo iedereen.

De amputatie en reconstructie van mijn linker borst zijn nu één maand geleden.  Ik ben heel tevreden met mijn "nieuwe" borst en leer nu ook stilletjes wennen aan het litteken op mijn buik (DIEP flap operatie).  Hoewel ik heel weinig pijn heb van dit litteken en ondanks het feit dat iedereen zegt dat het een mooi litteken is, is het toch psychologisch zwaar (ik kon het aanvankelijk niet aanraken).
Ook mijn nieuwe borst is OK, nog een beetje gespannen, maar het duurt toch wel 3 maanden eer de zwellingen volledig weg zijn.
Het ergste vind ik zelf de lymfestrengen. Hier was ik helemaal niet op voorbereid. De hele binnenzijde van mijn arm is pijnlijk en ik kan actief tot 90° bewegen met een gestrekte arm.  En dan de strengen breken .... De eerste keer schoten de tranen in mijn ogen, zat ik bijna met de hielen van mijn laarzen door de behandeltafel en moest ik moeite doen om het niet uit te schreeuwen van de pijn.  Ik was dan ook helemaal niet op de hoogte van wat er ging gebeuren. Het was de arts die de strengen heeft gebroken en niet een kinesist die weet hoe je het op de minst pijnlijke manier kan doen.  
Om de strengen te breken ga ik dan nu ook speciaal terug naar Leuven, want de kinesist Wim Piot weet hoe hij het moet doen.
Waarschijnlijk zal ik nog een keer of 2 moeten teruggaan, want de strengen moeten volledig hard zijn vooraleer je ze kan breken.

Binnen 2 weken start ik met  de chemo 3xFec, 3x Taxomere. Afwachten wat dat zal geven.

Ik zou heel graag ook naar de Hasselt komen en jullie allemaal ontmoeten, maar ik denk dat de chemo gaat starten op die dag (was normaal voorzien voor 4 dec, maar ik heb 1 week uitstel gevraagd).  Als ik deze keer niet kan, dan kom ik zeker de volgende keer.

Groetjes.
Krizzy