Auteur Topic: Urinestoma  (gelezen 3552 keer)

biencop

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Urinestoma
« Gepost op: september 15, 2007, 20:32:18 pm »
Ik ben drager van een urinestoma.

1. Bestaat er in Vlaanderen (zoals in Nederland) een "stomapaspoort" om medische gegevens in te schrijven? Dit is handig bij bv. reizen.

2. Kent u adressen van (speciaal)kledingzaken, vooral lange broeken; teneinde het stomazakje niet te klemmen?

Hilde VdV

• Gast
Re:Urinestoma
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2007, 10:41:39 am »
Beste,
Ik las je mailtje waarin de vraag staat of er zoals in Nederland een mesiche paspoort bestaat voor stomapatiënten.
Wel ik kan hier positief op antwoorden. Onze zelfhulpgroep voor stomapatiënten Stoma Ilco vzw - afdeling Gent heeft dit. Als u graag zo'n pas wenst te ontvangen kan u per e-mail uw naam en adres door geven   op hilde.vandevoorde@pandora.be En het medisch pas wordt u zosnel mogelijk opgestuurd. Het bevat ook een handige vertalende woordenlijst nederlands-engels (wereldtaal) met woorden die allemaal betrekking hebben op een stoma. Daarnaast vult u al uw gegevens in, behandelende artsen, uroloog + telefnoonnummers + eventueel het dossiernummer, als dit door u gekend is, medicatie, gebruikt stoma materiaal enz.

Wat kleding betreft zijn er enkele punten waar men het best op let als u stomapatiënt bent :
- zorg dat de kledij niet te veel spant ter hoogte van de stoma (dus liever broeken, rokken... kopen met een elastische tailleband, of met bandplooi, eventueel strechstof)
- effen kleuren en spannende kledij markeert meer het zakje (liever stof met een geweven of bedrukt motief)
- wat betreft ondergoed - lingerie kan het gewoon aanbod gebruikt worden (let op : als u het zakje in het slipje steekt, zorg ervoor dat het niet gekneld zit) Eventueel kan er aangepast ondergoed aangekocht worden bij bv. Alphac NV tel. 02/2153890.
Gewone kledingzaken zoals E5-mode, zelfs C&A, hebben zowel mannen als vrouwen kleding met strechstoffen, en elastiche tailleband, of bandplooi.

Als u geïnteresseerd bent in een bijeenkomst speciaal voor urostomapatiënten, bent u van harte welkom op de 7de namiddag van de urostomapatiênt die doorgaat te Hasselt.
Alle praktische informatie vindt u op de website www.stoma-ilco.be      

Hopend dat uw vragen zijn beantwoord, groetjes,
Hilde Van de Voorde, Stoma Ilco vzw - afdeling Gent