Auteur Topic: M'n vader  (gelezen 14700 keer)

md

• Bekijk profiel
Re:M'n vader
« Reactie #15 Gepost op: september 21, 2007, 13:33:49 pm »
Hey steven,

Ik heb je dagboek gelezen. Ik vind het spijtig voor je. Ik denk ook wel dat het niet gemakkelijk is om terug een relatie te beginnen. :P  Ik wens je veel sterkte.

Groetjes,
Martine

Tinita

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: december 30, 2007, 07:51:56 am »
Hey Steven,

Is al een hele tijd geleden dat ik nog iets postte...
Hoe is het intussen met je?  En de anderen ook natuurlijk.

M'n vader is intussen nog herstellende, maar stelt het al bij al goed.  Op scan is gezien dat er nog een stukje van de tumor achtergebleven is aan de hersenstam, in de maand maart moet hij een controlescan laten doen om te zien hoe de tumor evolueert/groeit.  Maar de dokter heeft hem verzekerd dat hij er terug 50 jaar tegenaan kan, dat zulk een tumor heel traag groeit.  Hij komt intussen al buiten voor wandelingen, fietsen, maar de feestdagen zijn wel vermoeiend en laten z'n sporen na.  Hij heeft ook nog wel problemen met het geheugen, recente dingen moet je nog een paar keer herhalen.  En net daarover kan ik met niemand praten, of wil er eigenlijk niet over praten.  Als we zien waar we nu staan, prijzen we ons heel gelukkig!  Maar het is toch wel iets dat aan mij "vreet".  Zal ook wel zijn omdat ik hem ongelooflijk graag zie, m'n vader.

Laatst ben ik zelf ook naar de neuroloog gegaan, sukkel nu toch wel al een jaar met geregelde hoofdpijn en de laatste tijd kreeg ik het niet meer bekoeld met pijnstillers... op NMR is er gezien dat ik een cyste heb van 1 cm omvang... op juist dezelfde plaats als m'n vader...
De neuroloog (in hetzelfde ziekenhuis als m'n vader) zei ons dat hersentumoren niét erfelijk zijn.  Maar bij m'n 2de consult bij haar, zei ze dat ze zich niet meer op statistieken kan betrouwen, dat het wel héél toevallig is.   Toen m'n pa van mij te horen kreeg, stortte hij in, had het er heel moeilijk mee.  Hij is ook wel kwaad om het feit "dat die statistieken niet blijken te kloppen".   Ik vergeleek het bij de dokter ook wel als dat de bank, als je gaat kijken voor een lening voor je huis, je verzekert van: een miljoenste kans dat je de lening niet krijgt.  Maar we hadden het wel zitten!  Toen ik die vergelijking maakte bij de neuroloog, lachtte ze, inderdaad geen beter voorbeeld.  
Voorlopig dien ik iets te nemen voor m'n bloeddruk, want die staat te hoog en sinds enkele dagen ook Deseril, maar daar heb ik wel serieuze bijwerkingen van.  Is de bedoeling dat ik dit een maand neem en dat de hoofdpijn dan verdwenen moet zijn.  M'n vader denkt nog altijd dat ik ook overdruk in m'n hoofd heb en dat daardoor de hoofdpijn komt, net zoals bij hem.  Eerst was er een opname gepland bij mij van 3 dagen, met verschillende onderzoeken in petto, maar er is nu toch beslist van eerst te proberen met dit medicament en af te wachten.  Binnen 6 maand moet ik terug een NMR laten doen om te zien hoe de cyste zich manifesteert.  Het feit dat ik laatst een paar keer na elkaar flauw gevallen ben, stemde de dokter wel ongerust, maar ze kan er niet te goed aan uit.  Uit de stelling dat ik me kan helpen met koffie voor m'n hoofdpijn, weet ze ook geen raad mee.  Als het iets met m'n hersenvocht zou zijn, dan is het eerder koffie dat me niét zou helpen.  Ze vertelde dat als ze patiënten opereren aan de verkalkingen die op de plaats van mijn cyste zitten, en die mensen hebben na de operatie te weinig hersenvocht, dat ze dan koffie of cola voorschrijven, zodat het hersenvocht terug op peil komt, maar dat strookt dan weer niet met het feit dat ze bij mij aan overdruk denken.

Enfin, het is voorlopig uitproberen.  Maar het schudt je wederom eens door elkaar.

Veel liefs
T.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #17 Gepost op: december 30, 2007, 08:30:56 am »
Hey Tinita,

Amai, wat een boterham zeg  :o
Hersentumoren zouden inderdaad niet erfelijk zijn. Maar dat neem natuurlijk de mogelijkheid niet weg dat hij wel in directe lijn kan voorkomen in eenzelfde familie, zoals nu bij jullie het geval is. Hoewel… ik zie je het woord cyste schrijven. Of behoed je je ook voor dat gewraakte woord? Ik hoop inderdaad voor jou dat het iets onschuldiger mag zijn hoor. Ik zou je willen aanraden om je nu nog niet onnodig zorgen te maken, want anders gaan die 6 maand misschien wel heel lang duren. Maar de ervaring heeft me ook al geleerd dat dit een beetje loze woorden zijn. Probeer anders maar om je controle iets te vervroegen, dan ben je toch iets sneller gerustgesteld.
Statistieken  :-\ Bwaah, wat haat ik dat woord. Zeker in dez materie, waarbij nog zoveel onzekerheden zijn en de kennis op medisch gebied toch niet zó overdreven is (in vergelijking met andere tumoren). Je mag je ook niet te veel blindstaren op al die statistieken. Je hebt altijd uitschieters in beide richtingen. Zo kan je je nodeloos ongerust maken wanneer dit eigenlijk niet hoort.
Als ex-migrainelijder doet je koffieverhaal me een beetje terugdenken aan mijn tijd dat ik daar nog last van had. Ik nam toen geregeld Cafergot. Misschien iets om toch eens naar voor te schuiven bij je neuroloog?!

:-* Steven

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 30, 2007, 09:56:59 am »

Hey Tinita en Steven,

Inderdaad Steven, statistieken, blijven statistieken...
En zoals hier reeds meerdere malen op dit forum naar voren werd gebracht, de éne mens is de andere niet, en niemand kan beter spreken over een bepaald soort kanker, dan de personen die er rééds "zelf"of "mede" werden geconfronteerd...

Toch beste Tinita, zou ik afwachten tot er méér resultaten zullen zijn...
Alhoewel sommige dingen U "bekend" in de oren klinken, omdat U vader lijd aan een hersentumor, waarvan hij nu herstellende is, is het
bij U misschien niet zo "ernstig"...
Het is perfect te begroijpen, dat gij, maar ook Uw vader, zich nu de grootste zorgen maakt, over Uw verder onderzoek...
Dit bewijst ééns te méér dat ook jouw vader, jou werkelijk graag ziet...
Afwachten op verdere resultaten, en de voorgeschreven medicijnen nemen,  is nu zeker niet gemakkelijk...maar zal uiteindelijk toch lijden naar méér duidelijkheid voor iederéén.....
Véél sterkte  en een liefdevol 2008!

groetjes,

Daniël

Tinita

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 30, 2007, 20:16:10 pm »
Dag Daniël, Steven,

Ben al blij dat ik voor de zomervakantie terug mag op controle, hoewel ja, veel maakt dat niet uit he.  De neuroloog had me gezegd dat ik de scan vroeger mag laten gebeuren (4 maand) als ik me extra ongerust maak, dat ze daar zeker geen probleem over maakt, gezien m'n vader z'n verhaal.

Ze vertelde dat ze een cyste van 1 cm niet opereren, dat ze daarvoor te klein is, maar m'n vader heeft wel zoiets van: "als het nodig is, wacht dan aub niet te lang, niet tot hij de hersenstam raakt, zoals bij mij"
Weet wel niet hoe ze de cyste op zich nu al kunnen onderzoeken, zal waarschijnlijk afhangen van wat de scan in juni zegt.  Voorlopig is het afgaan op de beelden?  

Cafergot ga ik zeker in m'n achterhoofd houden Steven.  Hoe lang heb je dit moeten nemen of was dit niet continu?  Had koffie dan hetzelfde effect bij jou?

'k Had één schrik voor wat de neuroloog zou zeggen: "mevrouwtje het komt door de stress" want dat krijg ik geregeld naar m'n hoofd gegooid.  Gelukkig geloofde ze me dat er aan gewerkt moest worden.
Van dichte familie kreeg ik te horen dat ik niet alles aan mekaar mocht linken (vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid, flauwvallen) want dat je zo alles aan elkaar kunt linken, tjah... die cyste beeld ik me ook in zeker.  ::)

Sommige mensen he.

Eén van m'n 2 kleine ukkepukken komt me hier opeisen...

'k Wens jullie een heel warm en deugddoend 2008, met een goede gezondheid voorop, de rest: daar moeten we veel geluk mee hebben, maar kunnen we meestal zelf wel in de juiste richting sturen.

Veel groetjes
T.

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #20 Gepost op: december 30, 2007, 20:29:56 pm »
Hey Tinita,

Die Cafergot was enkel maar bij heel hevige migraineaanvallen. Was in zetpilvorm. Zijn ooit eens gesmolten in m'n handschoenenkastje van de wagen ;D.
Eventueel overwegen om een "second opinion" bij een andere neuroloog en/of neurochirurg?
Spreken ze dan van een andere behandeling in plaats van die operatie? Chemo en/of bestraling?
Weet niet van waar je juist bent, maar ken hier in ieder geval een zeer goeie en precieze neurochirurg (is overgekomen van A'pen). Dat was ook de verklaring van de uiterst snelle recuperatie van mijn vrouwtje vroeger. Ze heeft na een 7 en een half uur durende operatie 'amper' 22u op intensieve gelegen. En ze was er al sneller klaar voor hoor. En haar tumor zat verdraaid diep.

Groetjes, Steven

Tinita

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 31, 2007, 05:46:11 am »
Hey Steven,

Tja, zo'n pilletjes kunnen niet tegen té hevige temperaturen he  :)  

Wel, bij m'n vader was er twijfel of ze nog nazorg zouden toedienen onder bestraling ja dan neen, maar die is (voorlopig?) niet nodig.  Dus was ik bij mij aan het denken, of ze dit zouden bespreken ja dan neen.  Maar heb ook al gelezen op het internet dat ze van sommige cysten beter afblijven?  Over behandeling van de cyste is tot dus ver niet gesproken.  

Ikzelf woon in Oost-Vlaanderen en de neurochirurg van m'n vader is opgeleid in Gent heb ik vernomen, bij een zeer befaamde prof, m'n collega z'n vrouw is door die prof geopereerd aan een hersentumor en moet ook nog jaarlijks onder de scan ter controle, zat wel op een andere plaats in de hersenen.

Hm, misschien toch eens over nadenken, ik heb de NMR meegekregen en het protocol heb ik van de huisarts.  Probleem is dat m'n vader voor een second opinion naar het ziekenhuis gegaan is waar hij uiteindelijk geopereerd werd, de aanvankelijke neuroloog (in een ander zkh) stelde een biopsie voor die volgens de neurochirurg van m'n vader toch wel heel riskant zou geweest zijn.

Dat is inderdaad niet lang dat je vrouwke op intensieve gelegen heeft, m'n vader toch wel een paar dagen, maar hij heeft daar een opspeling gehad van z'n hart (Brugadasyndroom), ze wisten zich daar eerst geen raad mee, daarom dat ze hem nog een dagje langer gehouden hebben.

Ochtendgroetjes
T.

kleinetuinkabouter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 31, 2007, 11:57:17 am »
Hey Tinita,

Tracht vanavond, samen met jouw papa, te "genieten" van de kleine dingen die dit jaar nog te bieden heeft.
Morgen, zal  de duisternis  plaatsmaken voor "nieuw licht"
 en is er 2008....!

Prettig eindejaar en zalig 2008!

Daniël