Auteur Topic: Moeder overleden  (gelezen 2338 keer)

Flavie

• Gast
Moeder overleden
« Gepost op: augustus 25, 2007, 00:17:12 am »
Eind juni kloeg mijn make dat ze niet goed kon eten, het eten schoof niet goed door...
Na wat aandringen ging ze naar de dokter op 4juli en op 5 juli moest ze naar het ziekenhuis omdat er in het bloed "ontstekingswaarden" werden vastgesteld...  Toen had ze geen andere klachten, behalve dat ze op 5 juli pas "pijn" voelde in de buik

Ik reed met haar naar het ziekenhuis...  en heb een hele dag bij haar gebleven ... van het ene onderzoek naar het andere... Op 8 juli viel het verdikt... darmkanker.  Toen had ze heel veel pijn...

Op 13 juli werd ze geopereerd, aanvankelijk werd gezegd dat 2/3 van de darmen weggenomen waren, een stuk van de maag, en dat zoveel mogelijk tumorweefsel werd weggenomen.  De lever was aangetast, maar in september zouden ze met chemo beginnen en dan zouden ze die ook kunnen verkleinen...

De week na de operatie leek alles goed te gaan, ons make mocht naar huis om aan te sterken... zodat ze na 6 weken aan chemo zou beginnen...  Maar de dag dat ze naar huis mocht werd de constante pijn pas echt ondraaglijk... en bleef ze in het ziekenhuis, eerst voor een dag, en nog een... en nog een...

Op 4 augustus  is mijn moeder overleden...  zonder dat wij of zij echt voorbereid waren...  We waren bij haar, maar contact kon niet echt ... ik denk omdat de morfine haar werk deed...  Ze kon niet meer praten....

Moeder ging ogenschijnlijk "gezond" het ziekenhuis in voor enkele onderzoeken, amper 30 dagen later stierf ze...  en je zag haar dag per dag aftakelen... zo snel, ...  

Ik heb het er enorm moeilijk mee...  en vraag me af... kon die kanker dan echt niet vroeger vastgesteld worden?  Ze deed mee aan borstkankerpreventie, baarmoederhalskanker preventie, bloed werd regelmatig genomen...  Ze at gezond, dronk niet, rookte niet.... was nog maar net 64 jaar en 41 jaar gehuwd...

Sorry dat ik jullie hiermee lastig val... maar ik moest even gewoon mijn verhaal kwijt... en wil mijn collega's daar niet steeds mee lastigvallen....
Ik snap het gewoon niet en kan het nog niet plaatsen....en... hoe moet het nu verder????
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2007, 01:49:22 am door Flavie »

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
Re:Moeder overleden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2007, 07:49:50 am »
Hey Flavie,

Ik ken niet genoeg van darmkanker af om te weten als dit ook aan het licht kan komen door een bloedonderzoek OF als hier meer specifieke darmonderzoeken voor nodig zijn? In ieder geval is en blijft een afscheid steeds moeilijk. En dan speelt het weinig rol als dit wel of niet voorbereid is kunnen gebeuren. Die klop blijft even hard. Het is anders, dat wel. Maar daar mogen wij als "achterblijvers" geen schuldgevoel over blijven meedragen. Dat zou diegene die ons heeft verlaten niet gewild hebben. Zij wilden het beste voor ons. Ook in een leven zonder hen. Mijn echtgenote heeft me dat wel nog duidelijk kunnen maken. Doch die woorden kwamen toen heel hard aan. Het is niet omdat je Mama het je niet meer duidelijk heeft kunnen maken dat ze het niet zo zou gewild hebben. Ze had zeker en vast het beste met jullie allemaal voor!!!
Je zal het zeker nog een ganse poos moeilijk hebben om dit gebeuren wat beter te kunnen plaatsen. Vooral "tijd" speelt hierin een belangrijke rol. Een goeie raad: praat en stort je hart regelmatig eens uit!
P.S.: Ons val je hier heus niet mee lastig hoor. Als je een spreekwoordelijke schouder nodig hebt, kan je hier steeds bij ons terecht.

Groetjes, Steven

Flavie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2007, 20:55:21 pm »
Dag Bostie

Heel erg bedankt voor je reactie, en ik weet dat ik tijd zal nodig hebben.  Verder weet ik dat ik altijd wel moeilijke periodes ga kennen, vooral mijn "grote vakanties" dan... die zullen ook nooit meer hetzelfde zijn.
Gelukkig heb ik veel steun aan mijn partner en mijn vader... wat ik niet kan vertellen van mijn broer...
Vrienden zijn vaak belangrijker dan familie...

Op dit ogenblik heb ik het ontzettend moeilijk omdat ik in ALLES mijn moeder terugzie of herken... of gewoon omdat ik haar raad niet meer kan vragen, of omdat ik haar niets meer kan vertellen... enz.  je kent dat ongetwijfeld wel.  Volgende week terug gaan werken en dan weet ik dat iedereen me vraagt "hoe was je vakantie?" ...

We zien wel...  tijd brengt ongetwijfeld raad...  maar iemand "missen" doet pijn, heel erg veel pijn...

Nogmaals bedankt!

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2007, 08:28:21 am »
Hey Flavie,

Gelukkig vind je die nodige steun in je directe omgeving. Wat je broer betreft: Misschien is dit zijn eigen manier van verwerken en kan/durft hij er niet openlijk mee naar buiten komen?! Hij zal innerlijk wellicht evenveel pijn en smart doorstaan als jij doet. Helaas heb ik de ondervinding dat dit niet de meest bevorderlijke manier is om zoiets te 'verwerken'. Maar ergens kan je het hem niet kwalijk nemen. Iedereen is anders op dit gebied.
Ik herken veel van m'n eigen situatie terug als ik je verhaal lees. Het is zeker niet abnormaal dat je in vanalles en nog wat je Mama terugziet en de link naar haar gaat leggen. Het hoort er gewoon bij... En ja, het is hard! "Tijd" is helaas een vaag begrip voor mensen als ons. Doch je kan niet anders of die "tijd" te doorspartelen; met vallen en opstaan.
Blijf praten en van je af schrijven. Je zal daar veel kracht kunnen uit putten!!!

Groetjes, Steven