Auteur Topic: waar beginnen  (gelezen 2307 keer)

pep

• Gast
waar beginnen
« Gepost op: september 22, 2004, 13:57:49 pm »
mijn vader kreeg 13 jaar geleden een dubbele hartinfarct en hartstilstand sindsdien is hij invalide.
hij onthoudt niets, vergeet wat gisteren gebeurd is en wat er morgen moet gebeuren. mijn ma kon het niet meer aan en sindsdien volgt mijn vader begeleid wonen. dat gaat perfect daar ik alle was en plas voor hem doe, met briefjes werk om hem te doen onthouden waar, wanneer en bij wie hij moet zijn. vorige week is er longkanker vastgesteld bij hem. mijn wereld stort in. hij zou nog een jaar te leven hebben. hij zou eerst een kijkoperatie moeten laten ondergaan om te zien of zijn klieren aangetast zijn. indien wel, chemotherapie
indien niet , kan zijn linker long afgenomen worden. kansen op genezen nog geen 40 %.
aangezien hij een hartlijder is, vorig jaar een herseninfarct had, zijn gelijk welke operatie of therapie zeer risicovol.
ik wil alleen doen wat hij wil, maar het probleem is echter, hij vergeet wat er met hem aan de hand is. ik praat er elke dag over, maar binnen een uur is hij het vergeten. de eerste keer bij de dokter zei hij radicaal : er wordt aan mij niets gedaan, ik zal nog een jaar proberen genieten.
ik accepteer dat, ik kan alleen maar zorgen dat hij het laatste jaar samen zonder pijn of wat dan ook kan leven en zo ons voorbereiden op het afscheid.
maar gisteren vroeg hij wel 5 keer, wanneer moet ik alles ondergaan, hij weet het niet meer, is totaal verward, weende hard, is radeloos.
deze morgen : was hij het weer vergeten.
heb weer een afspraak met zijn dokter gemaakt om alles nog eens goed te bezien, met zijn neuroloog, met zijn begeleider van begeleid wonen, met de huisarts.
maar ik krijg het gevoell dat ik maar afspraken maak, zonder echt verder te geraken
ik sta er door omstandigheden als dochter er alleen voor, en weet niet wat beslissen, ik sta 100 % achter elke beslissing die hij neemt, maar het is moeilijk te praten met iemand die toch niets onthoudt.
kan er mij iemand verder helpen ?
wat kan ik doen ?
dien ik dan toch zelf de beslissing te nemen ?

pep

agapi

• Gast
Re:waar beginnen
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2004, 09:40:34 am »
Hi pep,

Hartverscheurend, je bericht, de twijfels en vertwijfeling.  Want uit wat ik lees, lijk je geen andere mogelijkheid te hebben dan zelf de knoop door te hakken.  In jouw plaats zou ik me baseren op de "radicale" uitspraak van je vader toen hij het nieuws pas hoorde.  Omdat chemo nare nevenwerkingen heeft, en als je vader nu al zo ontredderd is, gaat hij dat nog erger worden.  Denk niet "gemakkelijk gezegd".  Het zelf chemo gehad, en ga het nu terug krijgen zonder hoop op genezing.  Stem in omdat ik ook rekening wil houden met de gevoelens van mijn echtgenoot - als ik alleen was, ging ik er NIET voor.  Zal dat ook maar doen zolang de levenskwaliteit voor mij aanvaardbaar blijft.  En daar wringt het schoentje : hoe gaat jouw vader kunnen duidelijk maken dat zijn levenskwaliteit niet echt leefbaar meer is?  Hoe ga je hem uitleggen waarvoor al die nevenwerkingen en pijnlijke ervaringen nodig zijn, als hij het niet meer kan begrijpen?  Hoe gaat hij met zijn pijn en angst en eenzaamheid (want dat komt er ook bij als je kanker hebt) kunnen leven als hij niet beseft waarom dat "nodig" is?  Misschien vraag je je best af wat JIJ zou willen dat voor jou gedaan en beslist werd, als jij in zijn schoenen stond?  Wat je ook beslist : héél veel sterkte toegewenst!
agapi