Auteur Topic: Longtumor  (gelezen 729 keer)

Boendy

• Gast
Longtumor
« Gepost op: mei 19, 2017, 14:37:22 pm »
Een week of 4 geleden voelde in plots een steek in de rechterzijde van mijn borst. Ik dacht eerst een verkeerde beweging gemaakt maar de volgende dag werd ik kort-ademig en had meer pijn. RX-Thorax laten nemen en bleek dat ik een klaplong had. 1/3 was ingevallen. Via spoed opname om een drain te laten plaatsen. De van dienst zijnde vaat-chirurg zag nog wat anders dan alleen een klaplong. Volgende dag CT-scan waarop te zien was dat er een tumor zat.
Ondertussen is de long terug volledig open. Ook volgde kort daarop verschillende onderzoeken. Bronchoscopie met biopsie, nmr van de hersenen, scan van organen, EBUS met punctie en als laatste deze week een PET-scan. Van de laatste 2 week ik nog geen uitslag ( pas eind mei ). Wel staat vast dat het kwaadaardige cellen zijn.
Adenocarcinoom van primaire longorigine. Verder geen uitzaaiingen naar hersenen of andere organen. Welke behandeling er moet volgen weet ik nog niet. Dus bang afwachten. Maar we blijven positief.
En ja, ik heb lang gerookt en werd dan ook direct veroordeeld door de vaat-chirurg ( kwam zo toch over bij mij ).
Mijn werk in de chemie (  en een korte tijd met asbest gewerkt  ) werd van tafel geveegd. Maar ben er van overtuigd dat dit ook zal bijgedragen hebben.
Geluk bij een ongeluk dat ik eerst die klaplong moest krijgen en dat men zo gezien heeft dat er nog iets anders aan de hand was.
Beginstadium wil dat zeggen grotere kans op herstel ? Weet het niet. Toekomst zal dit uitwijzen.
Aan de degene die dit lezen geniet alvast van het komende weekend. Ik ga het zeker doen.
Groetjes, Boendy.   ;)

Ilse

• Niet-roker met longkanker
    • Bekijk profiel
Re: Longtumor
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2017, 21:57:43 pm »
Dag Boundy,
Je kan het geen geluk noemen dat je een klaplong hebt gehad, maar het heeft er wel voor gezorgd dat de tumor in een vroeg stadium werd ontdekt. 
Hopelijk vallen de resultaten van de laatste onderzoeken ook mee, en kan er dan snel een behandelplan opgesteld worden.
Bij mij werd 4 jaar geleden ook per toeval ontdekt tijdens de onderzoeken omwille van een galcrisis dat ik een longtumor had.  Het was ook een adenocarcinoom. 
De behandeling zal afhangen van de plaats waar de tumor juist zit, en van je algemene conditie.
Ik hoop voor jou dat de tumor kan verwijderd worden, maar dat is nog even bang afwachten.
Ik duim voor jou!!!!!

Boendy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2017, 15:22:19 pm »
Bedankt ilse voor je reactie.

Ik lees hier toch veel verhalen van mensen die blijkbaar nooit gerookt hebben. Wat is dan de oorzaak ?
Gewoon pech ? Uitzaaiing door andere kanker ?  Wat ik toch zal doen, is er zeker over blijven praten.
Ik word dit jaar 58 en heb een paar maand geleden mijn aanvraag gedaan voor SWT ( zwaar beroep ).
Dit zal dan ff uitgesteld worden.
Groetjes.

Ilse

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2017, 10:29:18 am »
Ik heb ook nooit gerookt, altijd veel aan sport gedaan, en ik heb ook altijd bewust gezond gegeten.
Er zijn zo veel factoren die het kunnen veroorzaken.  Maar ook als je zelf niet rookt, kan roken van mensen in je omgeving nog altijd de oorzaak zijn.
Ik vraag me niet meer af wat de oorzaak is, want dat zal je toch nooit met zekerheid weten, en het helpt je ook niet vooruit.
Maar, of je nu gerookt hebt of niet, het is altijd een zware klap om dit nieuws te krijgen.  Heel knap van jou trouwens dat je gestopt bent met roken. 

Ik vermoed dat je ondertussen de uitslag van de petscan zal hebben?
En weet je al wat er kan gedaan worden om je te helpen?
Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt, want dat wachten is ontzettend moeilijk.

Ilse

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 20, 2017, 14:23:09 pm »
Dag Boendy,

Hoe gaat het nu met je?  Ben je goed hersteld van je klaplong?
Je zal ondertussen zeker meer weten over de tumor.  Is er al een behandeling opgestart?
Veel sterkte!

groetjes,
Ilse