Auteur Topic: Hoe en wanneer vertellen tegen kleinkinderen?  (gelezen 1049 keer)

WouterDS

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Hoe en wanneer vertellen tegen kleinkinderen?
« Gepost op: januari 16, 2017, 11:26:42 am »
Oma is uitbehandeld. Al wat rest is pijnbestrijding. Goede dagen en minder goede dagen. Kinderen weten het. Kleinkinderen nog niet.

Wanneer en hoe vertel je tegen de kleinkinderen dat Oma gaat sterven?

Silk

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Hoe en wanneer vertellen tegen kleinkinderen?
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2017, 15:18:09 pm »
Afhankelijk van de leeftijd zou ik zeggen. Bij kleine kinderen voorzichtig eerst zeggen dat oma erg ziek is. Dan gaan er allicht vragen komen en daarop proberen te antwoorden op hun niveau. Bij volwassen kleinkinderen zou ik het gewoon zeggen als ze naar oma vragen.

vdruwe

• Nieuwkomer
  • *
  • Hodgkin
    • Bekijk profiel
    • hondenschool de hondjes
Re: Hoe en wanneer vertellen tegen kleinkinderen?
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2017, 16:28:58 pm »
Hangt er een beetje van af hoe oud de kleinkinderen zijn. Er zijn voor jonge kinderen een paar goede boeken, "Doodgewoon" is een schitterend boek voor jonge en oudere kinderen en ook voor volwassenen met verhalen en gedichten over doodgaan (Bette Westera). De gouden bal (van Kristien Diltiens) heel ontroerend maar vreedzaam en troostend verhaal.
Heel vaak voelen kinderen het aan en weten ze het eigenlijk wel. Maar zeker als er nog weinig hoop is is het nodig om er met de kinderen over te praten en hen de kans te geven om afscheid te nemen. Voor oudere kinderen (tieners) kan de heel ontroerende film "Le petit prince a dit" heel troostend zijn. Aarzel ook niet om een kinderpsycholoog in te schakelen.
Ik heb 5 kleinkinderen, een ervan heeft het bijzonder moeilijk gehad toen ik ziek werd, chemo kreeg en mijn haar verloor. Gelukkig ben ik nu aan het herstellen.