Auteur Topic: wat zeg je wanneer het woord 'kanker' valt?  (gelezen 1583 keer)

Within a Gift

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
wat zeg je wanneer het woord 'kanker' valt?
« Gepost op: januari 12, 2017, 17:55:06 pm »
Wat te zeggen als eenmaal het woord 'kanker' valt. Goh, keimoeilijk vind ik.
Als er nu eens een kaart bestond dat al iets in de richting van een degelijk antwoord komt, zou fijn zijn.
Ben ik de enige die vind dat er te weinig in het huidig kaarten assortiment is? Er is zoveel te vinden wanneer het om geboortes gaat, rouwkaarten ed, maar niks er tussen.
Het zou toch al uit helpen of niet?

Within a Gift

monody

• **
  • Geloof in positieve heling!
    • Bekijk profiel
Re: wat zeg je wanneer het woord 'kanker' valt?
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2017, 00:14:46 am »
Beste "Within"
ja het zou inderdaad fijn zijn maar de ervaring leerde mij dat er gedurende de eerste week in het hospitaal nog wel bezoek en medeleven genoeg over de vloer kwam met cadeautjes en bekommernissen. Echter nadat ik thuis was om te revalideren kreeg ik ook de indruk dat men het woord kanker niet meer in de mond durfde te nemen. Als men mij vroeg hoe het met me ging antwoordde ik met 'niet goed' en meestal kon ik dan wel mijn verhaaltje doen, wat voor mij een gevoel van erkenning met zich meebracht omdat er in het aller begin wel naar mijn relaas geluisterd werd. Het deed me deugd dat er andere mensen naar mijn minder mooie levensgebeurtenis wilden luisteren. Ik voelde me er zelfs sterker door worden ook al sta ik voor het verwerkingsproces van deze afschuwelijke ziekte er gans alleen voor zoals eenieder van ons. Ondertussen is dat verhaaltje van 2011 er nu een geworden met met een hele lange nasleep van steeds te moeten blijven relativeren en aanvaarden dat je als kleine mens in deze grote wereld toch nog wel meetelt, ook al ben je voor de rest van je leven getekend met iets waarvoor je in de verste verte niet eens gekozen hebt. Ofwel ga je daaraan ten onder ofwel blijf je vechten tegen dat monster dat een deel van je leven heeft verwoest en ingepalmd. Het is de kunst om er alle dagen weer opnieuw tegenaan te blijven gaan en dankbaar te zijn met wat je nog wel kan, ik weet dat dit niet gemakkelijk is, tegen wie zeg ik het hier hé. Maar het is de enige manier waarop wij allemaal onze 'verborgen talenten' moet opzoeken al moet je daarvoor soms diep graven. Gedurende de afgelopen zes jaren heb ik nooit willen en kunnen aanvaarden dat al die belemmeringen mijn leven vanaf mijn 53ste zouden verminderen in kwaliteit, het heeft wel een grote invloed gehad op mijn levensvreugde want die is in het begin veel aangetast geweest omdat niets meer was zoals het voor de kanker geweest is. Dat is achteraf natuurlijk wel veel makkelijker te relativeren wanneer ik door die mallemolen van vooroordelen over mezelf en het denken dat je bijna niets meer kan doen zonder die constante pijn en de aanvaarding dat ik nu blijvend incontinent en impotent ben. Toch heb ik zo'n twee jaar geleden het toen nog kleine lichtje in die duistere tunnel mogen aanschouwen en vanaf dan ben ik mijn leven terug gaan opbouwen met dingen te doen die ik graag doe. Hierdoor is mijn verdere levenspad weer op een positief spoor aanbeland van waaruit ik terug de draad heb kunnen opnemen om dankbaar verder te gaan. Ook al gaat alles nu niet zo snel meer als vroeger en ben ik vlugger moe, maar ik kan nu terug genieten omdat ik nu weet met wat ik doe dat er niemand mij zal zeggen dat het niet mag. Ik leef nu veel bewuster waardoor ik me nu terug een gelukkige man voel. En mijn motto is: 1 dag met een keer en de rest zien we morgen dan wel weer...   Vriendelijke groet, Monody.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2017, 08:50:06 am door monody »

Anna

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2018, 23:32:03 pm »
Klopt je vindt zelden aangepaste kaarten voor mensen die met een ongeneeslijke ziekte geconfronteerd worden.

http://www.anamdesign.nl/winkel/

Deze dame durfde het aan om ook kaarten voor zo'n moeilijke dingen te maken én kanker daar ook bij te benoemen.  Super vind ik dat.

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2018, 15:50:07 pm »
Wat zeg je als het woord kanker valt.Vaak niets.En vaak is dat ook niet nodig.Wat mij het meeste raakte waren de onverwachte dingen.Eens sms'je om te vragen hoe het ging.Totaal onvewachts een kaartje met daarop ' gewoon omdat ik aan je denk ' of ' een dikke knufel'.Meer moest dat echt niet zijn.Ik denk dat ik in dat prille begin ook daaraan meer heb gehad,die simpele dingen,die niet verwezen naar die rotziekte dan dat daar enige vermelding van was in het kaartje.Maar dat is misschien ieder voor zich

Ilse

• Niet-roker met longkanker
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2018, 16:11:12 pm »
Ik ben het helemaal met je eens Summer, ik heb dat ook zo aangevoeld.

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2018, 19:00:03 pm »
Hallo Summer..

Ook ik ben helemaal eens met je stelling en ervaring...
Het zijn de kleine dingen die veel doen!

Het woord kanker... valt altijd zwaar en brengt onrust bij diegene die het verdict krijgt en bij allen die hem of haar liefhebben ..
Soms lijkt het alsof het je achtervolgt...  mij deed dat het wel nl... zo ervoer ik het. 
Na jaren strijd verloor ik mijn op veel te jonge leeftijd mijn man,  in die periode en erna 3 goede vrienden en onlangs 2 mnd geleden een zoon van mijn zus op 42 jarige leeftijd...  We zaten 3 jaar geleden  beiden op een uitslag te wachten..  De mijne was positief (kanker verwijdert..de zijne negatief kanker in groei.) Ik heb al een paar keer het geluk gehad, kanker 3 x op tijd getackeld, ben daarin tot nu toe een geluksvogel.
Mijn neef is in februari overleden.. Had ik ook kunnen zijn denk je dan..

Een kaartje, berichtje en zomaar even een knuffel appen of grappig positief plaatje, dat je aan ze denkt enz.. doet vaak meer dan lange bezoeken  waarin het vaak alleen nog maar over narigheid gaat.. 
Dat het moeilijk en naar is ervaren ze zelf al genoeg, en hun partners enz ook.

De warmte van een simpel berichtje of kaartje..kan gelezen of bekeken worden wanneer het uitkomt.. meer hoeft het dan vaak inderdaad niet meer te zijn.

Pluk de dag en genieten van veel kleine dingen, maken het leven hoe lang dat ook mag gaan worden  veel aangenamer.

Positieve groet voor iedereen!!
Jet ;)

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2018, 17:37:23 pm »
Zeer mooi verwoord van je,jet,groeten