Auteur Topic: PSA na radicale  (gelezen 1603 keer)

Patatje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
PSA na radicale
« Gepost op: januari 06, 2017, 19:45:57 pm »
Hallo
In maart 2015 ( ik was toen 52 ) ben ik geopereerd , robot geassisteerde radicale prostatectomie , Gleason was 3+3
stagering pT2cNx
Ik had anderhalf jaar ervoor een enorme prostaatontsteking meegemaakt, extreem pijnlijk maar dat heeft wel aan het licht gebracht dat er een probleem was.
Kanker dus, PSA was toen 106 µg/L

Na de operatie en na een paar bloedingen vrijwel geen klachten, snijvlakken waren ‘schoon’ .
Sex lukt ook nu nog enkel met injecties maar het lukt.
Geen vervelende lekjes…
Dus daarover hoor je mij niet klagen. Operatie is prima gedaan !
Echter …
De laatste maanden gaat mijn PSA steeds stijgen 0.03 – 0.04 – 0.05 – 0.07 – 0.08
en dit over een periode van ongeveer 7 maanden, verdubbeling in 6 maanden.
Mijn behandelende arts zegt dat ik me daar geen zorgen over moet maken maar ik word er knetter gek van.
Z’on stijgende PSA kan toch enkel betekenen dat er prostaatcellen in mijn lijf zitten en dat ze zich aan’t vermeerderen zijn ook ?
Mijn dokter stuurde me naar Leuven PSMA scan …niks op te zien, alles ok dus ga maar naar huis en kom binnen 6 maand eens terug.
Alle dokters die ik heb gesproken hierover proberen me enkel wat gerust te stellen naar mijn gevoel.
Nu ja , ik weet wel deze waarden zijn relatief laag en ze stijgen niet razend snel maar ze zijn er wel en ze stijgen toch en er wordt me gevraagd dat te negeren maar dat lukt me echt echt niet ook al doe ik zo mijn best.
Zijn er hier nog mensen die een stijging van hun PSA zagen na een radicale en hoe gaan jullie daar mee om ?
Welke behandeling hebben jullie hierop ondergaan en wat zijn de resultaten, vooruitzichten ?
Alvast bedankt

monody

• **
  • Geloof in positieve heling!
    • Bekijk profiel
Re: PSA na radicale
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2017, 01:24:02 am »
Hallo, besef maar zeker dat je bij de gelukkigen bent want die stijging van je psa-waarde wordt zoals ik zie goed opgevolgd. Geen enkele reden tot paniek zou ik zo zeggen, gedurende de eerste vijf jaren zal je toch nog op regelmatige tijdstippen je bloed moeten laten controleren. Na het vierde jaar is het nog alle zes maanden en vanaf het vijfde jaar moet je bij zo'n kleine meting nog maar één keer bij je huisarts bloed laten trekken. Steek het vooral niet tussen je oren want de ingreep is voortreffelijk verlopen zoals je zelf zegt. Hetzelfde verhaal is bij mij begonnen in 2011 en mijn psa is nu stabiel, alleen ben ik nog altijd incontinent en sinds het plaatsen van een Male sling in 2013 ook blijvend impotent gebleven. Bij mij zijn de snijvlakken ook negatief uitgevoerd omdat de uitstulping in gezond weefsel zat. Dus maak je maar geen zorgen en bij twijfel is je uroloog nog altijd de beste contactpersoon voor goede raad en je gemoedsrust.
Veel succes, groeten van Monody. 

monody

• **
  • Geloof in positieve heling!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2017, 21:48:29 pm »
Dag Patrick,
Wanneer je eigen uroloog op die manier reageert zou ik als ik in uw plaats was er direct een andere nemen. Dat is geen uitleg en op zijn minst ongehoord. Vanaf de verwijdering van mijn prostaat met de Da Vincie robot werd mijn psa dagelijks gecontroleerd en het eerste jaar van maandelijks tot driemaandelijks en die is altijd onveranderd -0.001 gebleven. Omwille van de pijn na het plaatsen van de sling waren er nog bijkomende inwendige onderzoeken van de blaas maar die was en is oké. Ik heb dan vier jaar op pijnstillers geleefd met het spijtige gevolg dat ik nierpatiënt ben geworden. Na vele frustraties heb ik me er me dan bij moeten neerleggen dat de liefdesdaad niet meer aan ons besteed is wat uiteraard niet makkelijk is om mee verder te leven als man in de penopauze. Mijn echtgenote heeft me daarvoor altijd gesteund en dus primeert vooral de innige vriendschap, maar ik had het eerlijk wel anders gewild. Je mag je ook niet blijven blindstaren op je familieleden die ook de pech hebben gehad om dat monster te moeten tegenkomen. Je zegt immers zelf dat ieder mens er anders op reageert, dus waarom zou dat voor jou ook zo moeten zijn. Ik had het in het begin ook moeilijk, wie niet hé, maar ik heb moeten leren om het negatieve om te buigen naar het positieve wat me vier jaar heeft gekost om het van tussen mijn oren te verwijderen en opnieuw te gaan genieten van mijn verdere leven. Over je toekomst mag je je geen zorgen op voorhand maken want dat is geen leven meer, neem 1 dag per keer en doe vooral de dingen die je gaarne doet. Wanneer je tot nu toe niet bestraalt of geen chemo hebt moeten krijgen hoef je geen schrik te hebben en zeker niet voor die horror waarmee je nu worsteld. Je mag er zeker van zijn dat jij nog wel een mooie toekomst zal meemaken en je daarvoor je zeker niet mag pieken op dat kankerbeest. Ik volgde zestig sessies bekkenbodemtraing tegen de incontinentie maar zonder verbetering en vorig jaar vier infiltraties in de Pijnkliniek als gevolg van de zenuwbeschadigingen in m'n scrotum. Ik leef alle dagen met pijn alleen wanneer ik lig of zwem heeft de zwaartekracht geen invloed op de uitstralingen naar mijn testicles. Dus heb ik een nieuwe hobby gevonden in diepzeeduiken bij een duikschool voor mindervaliden. Probeer voor jezelf ook iets op te bouwen waarbij je je gelukkig voelt. Dankjewel voor de goede raad maar die inspuitingen deden mij geen deugd omdat de nawerking te lang duurt en me nog extra pijnen bezorgd.
Als je nog vragen hebt dan sta ik er altijd voor open. Vriendelijke groeten, Johan.

levar

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2017, 21:06:52 pm »
Hallo Patatje je mag inderdaad gerust zijn met de gleasonwaarde  van 3+3 maar dat je uroloog zo reageert dat trekt nergens op ,ik zou al vlug naar iemand anders uitkijken ,ik ben namelijk op eigen initieatief  zee gegaan met een oncoloog radioloog in gent, maar is dat ik weet momenteel in uz leuven en daar waren ze ook niet zo blij mee ,maar het valt nu wel best mee desondanks ik nog steeds bij die prof in behandeling ben , mijn verhaal is ook weer heel anders zoals elkeen een ander verhaal heeft maar mocht u tijd nemen kunt u mijn verhaal lezen onder de naam levar reeds 9 jaar in strijd tegen agressieve uitgezaaide prostaat kanker en ga volgende maandag op konsultatie
om dan te horen of ik nog bestraald kan worden of effectief met hormoontherapy moet opstarten
inmiddels wens ik je heel veel sterkte en pluk dag voor dag en geniet ervan en stel je positief op dat  is een van de sterkste remedies en laat je niet itimideren door negatieve ideeen
ik wens je het allerbeste toe.  levar